“De opbrengst bij Automotive steeg vergeleken met vorig jaar, hoewel volledig herstel langer duurt door het sectorbrede tekort aan halfgeleiders die nodig zijn voor de autoproductie,’’ aldus financieel directeur Taco Titulaer. Bovendien leidt de productie van een nieuwe modellenreeks met TomTom-software bij een niet genoemde autofabrikant tot eenmalige kosten. Het Amsterdamse bedrijf heeft de verwachtingen voor heel 2021 dan ook naar beneden bij moeten stellen. Die teleurstellende ontwikkeling leidde donderdagmorgen tot een koersval van soms bijna 17 procent voor TomTom.

Nieuwe deals

Het navigatiebedrijf kon wel nieuwe deals sluiten met onder meer Nissan voor de Qashqai, met Genesis van de Hyundai/Kia Groep en met Loop, een op kunstmatige intelligentie gebaseerde autoverzekeraar. CEO Harold Goddijn: “Onze innovatieve technologie, inclusief ADAS, blijft toegepast worden door leidende merken. We hebben gezien dat een reeks autobedrijven over-the-air kaartupdates regelen wat bijdraagt aan een betere eindgebruiker ervaring. Dit succes onderschrijft ons besluit om ons online product aanbod te versnellen. We investeren in kansen om ons kaartenplatform aanzienlijk te verbeteren wat leidt tot meer gedetailleerde en versere kaarten voor een breder aantal marktsegmenten.’’

Lees ook:
Navigatiespecialist TomTom slaat positieve toon aan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding