Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst start onderzoek naar Autopilot Tesla

Tesla’s die op de Autopilot reden zijn in de VS al zeker elf keer op een stilstaande ambulance, politie- of brandweerwagen gebotst. De botsingen vonden meestal plaats in het donker maar de hulpvoertuigen hadden wel steeds de blauwe zwaailichten aan. Ook was de weg vaak afgezet met kegels en soms stond er een pijlwagen. De National Highway Traffic Safety Administration is daarom met een officieel onderzoek begonnen.

Bij die ongevallen is één persoon om het leven gekomen en zijn zeker zeventien mensen gewond geraakt. De incidenten hebben zich voorgedaan sinds 2018. Het onderzoek richt zich nu op ruim 765.000 Modellen Y, X, S en 3 van Tesla die vanaf 2014 zijn verkocht in de Verenigde Staten. De NHTSA onderzocht al eerder incidentele dodelijke ongevallen met Tesla’s en de rol die de Autopilot daarbij had gespeeld, maar dit keer gaat het om een meer structureel onderzoek naar een reeks gevallen en de Autopilot-technologie.

Menselijke bestuurder

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst waarschuwt daarbij ‘dat er vandaag de dag geen commercieel verkrijgbare motorvoertuigen zijn die in staat zijn om zelf te rijden.’ ‘Elk beschikbaar voertuig vereist dat een menselijke bestuurder ten allen tijde ‘in control’ is en alle wetten stellen ook dat bestuurders verantwoordelijk zijn voor het bedienen van hun voertuigen.’ In juni moest Tesla in China ruim 300.000 auto’s terugroepen om problemen met de Autopilot te verhelpen. Tesla slaagde er in die problemen met een update te verhelpen maar leed wel aanzienlijke imagoschade op de Chinese markt.

Lees ook:
Dodelijk ongeluk en bezorgde klanten roepen weer vragen op over veiligheid Tesla

Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst start onderzoek naar Autopilot Tesla - Automobielmanagement.nl

Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst start onderzoek naar Autopilot Tesla

Tesla’s die op de Autopilot reden zijn in de VS al zeker elf keer op een stilstaande ambulance, politie- of brandweerwagen gebotst. De botsingen vonden meestal plaats in het donker maar de hulpvoertuigen hadden wel steeds de blauwe zwaailichten aan. Ook was de weg vaak afgezet met kegels en soms stond er een pijlwagen. De National Highway Traffic Safety Administration is daarom met een officieel onderzoek begonnen.

Bij die ongevallen is één persoon om het leven gekomen en zijn zeker zeventien mensen gewond geraakt. De incidenten hebben zich voorgedaan sinds 2018. Het onderzoek richt zich nu op ruim 765.000 Modellen Y, X, S en 3 van Tesla die vanaf 2014 zijn verkocht in de Verenigde Staten. De NHTSA onderzocht al eerder incidentele dodelijke ongevallen met Tesla’s en de rol die de Autopilot daarbij had gespeeld, maar dit keer gaat het om een meer structureel onderzoek naar een reeks gevallen en de Autopilot-technologie.

Menselijke bestuurder

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst waarschuwt daarbij ‘dat er vandaag de dag geen commercieel verkrijgbare motorvoertuigen zijn die in staat zijn om zelf te rijden.’ ‘Elk beschikbaar voertuig vereist dat een menselijke bestuurder ten allen tijde ‘in control’ is en alle wetten stellen ook dat bestuurders verantwoordelijk zijn voor het bedienen van hun voertuigen.’ In juni moest Tesla in China ruim 300.000 auto’s terugroepen om problemen met de Autopilot te verhelpen. Tesla slaagde er in die problemen met een update te verhelpen maar leed wel aanzienlijke imagoschade op de Chinese markt.

Lees ook:
Dodelijk ongeluk en bezorgde klanten roepen weer vragen op over veiligheid Tesla