LeydenJar haalde het bedrag op bij Nederlandse en Amerikaanse durfinvesteerders en kreeg een extra steun in de rug van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland met een subsidie van ruim 5 miljoen euro.

Bereik

‘Batterijen met een hoge energiedichtheid zijn o.a. nodig voor de elektrificatie van de automobielbranche. Met de batterijtechnologie van LeydenJar is het bereik van een elektrische wagen wel 70 procent groter. Ook is de batterij geschikt voor snelladen, zodat je binnen een kwartier weer op de weg bent. Onderscheidende bijkomstigheid is dat het maakproces van deze batterijen ook nog eens fors duurzamer is dan van ‘gewone’ li-ion (oplaadbare) batterijen en er dus veel minder CO2 bij vrij komt, tot wel 85 procent minder,’ aldus het techbedrijf in een verklaring.

Energietransitie

Oprichter en directeur Christian Rood: ”Met deze investering kunnen we een grote stap maken in het versnellen van de energietransitie, omdat batterijtechnologie nog vaak de bottleneck is voor de elektrificatie van auto’s en vele andere toepassingen.” Sinds LeydenJar in 2016 vanuit TNO is ontstaan zet zij vol in op groei en doorontwikkeling van de technologie. Hierbij is het vergroten van de levensduur van de batterij een cruciale volgende stap in de ontwikkeling, alsmede het opschalen van de fabriek in Eindhoven.

Lees ook:
Bosch gaat flink inzetten op verkoop van batterijen voor elektrische auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding