Toyota blijft daarnaast echter ook andere aandrijfbronnen gebruiken. Welke dat zijn, is afhankelijk van de situatie rond de energievoorziening en andere aspecten in elke regio afzonderlijk.
Hybride
Dat heeft technische baas Masahiko Maeda verteld tijdens een uitgebreide briefing over het parcours dat Toyota wil volgen bij batterijen en bij het bereiken van CO2-neutraliteit in 2050. “Op dit moment is, omdat we hybride elektrische voertuigen (HEV’s) voor een relatief betaalbare prijs kunnen leveren, elektrificatie via HEV’s één van de effectieve manieren om CO2-emissies te reduceren in regio’s waar het gebruik van hernieuwbare energie in opmars is. Aan de andere kant is het toenemende gebruik van zero-emissie voertuigen of ZEV’s, zoals batterij-elektrische, belangrijk in regio’s waar hernieuwbare energie overvloedig beschikbaar is. In sommige gebieden, zoals Zuid-Amerika, wordt weer bio-ethanol ingezet als praktisch middel om CO2-reductie te bereiken.’’
Veiligheid
Maeda benadrukt dat veiligheid voorop staat bij de ontwikkeling van batterijen: “We willen dat onze klanten ze met een gerust hart kunnen gebruiken. We focussen op veiligheid, een lange levensduur en hoge kwaliteit om goede en goedkopere batterijen te produceren. Een lange levensduur draagt bijvoorbeeld ook bij aan de restwaarde van een auto. We willen ook de laadsnelheid verhogen maar té snel heeft gevolgen voor de veiligheid. Daarom vinden wij het belangrijk dat er een evenwicht bestaat tussen elk van die factoren.’’
Solid state
Maeda stelde daarbij ook dat de levensduur juist een flessenhals is bij de ontwikkeling van vaste-stof batterijen waar Toyota samen met Panasonic aan werkt. Of het mogelijk is die batterijen al in 2025 in productie te nemen, betwijfelt de CTO dan ook: “We kunnen nog niet optimistisch zijn en er zijn uitdagingen.’’
Lees ook:
Toyota blijft erbij: ook inzetten op hybride en waterstof