Toyota VP Andrea Carlucci: ‘Alle oplossingen – waterstof, hybride, PHEV en BEV – hebben hun sterke kanten’

interview

Deze zomer werd Andrea Carlucci bij Toyota Motor Europe aangesteld als vice-president product planning en marketing, met de taak om de uitwerking van Toyota’s elektrificatie aan te sturen. De route naar zero emission is voor de komende vijf tot tien jaar een hot topic. Met het nieuwe submerk bZ als spil.

Carlucci rapporteert rechtstreeks aan CEO Matt Harrison. Lees: zijn werk staat centraal in de ontwikkeling van het merk. Een belangrijk gegeven is daarbij dat Toyota vasthoudt aan een breed en met name ook bereikbaar elektrisch modellenpallet. In zijn eerste grote interview met de media als VP noemt Carlucci die aanpak ‘inclusief.’ Passend bij de DNA van Toyota. “Er zijn merken die bij nul emissie voornamelijk praten over de – laat ik zeggen – wat kostbaardere modellen. De grotere uitdaging komt als je dat naar een compleet portfolio modellen wilt vertalen. Niet alleen hier, maar Europa is dan een goed voorbeeld. Want ook hier hebben we te maken met een enorm gevarieerd autolandschap.”

bZ4X

Carlucci: “Er wordt veel gezegd over de aanpak van Toyota dus is dit een mooie gelegenheid om onze ideeën te presenteren. Laat ik beginnen met het bZ4X studiemodel dat we recent op de Shanghai motorshow hebben getoond. Je zult er meer van horen, want het is het eerste van zeven – mondiaal te lanceren – bZ-modellen, ontwikkeld op een nieuw platform (het samen met Subaru ontwikkelde e-TNGA, red.). Wat dat voor Europa precies betekent, onthullen we later. De naam bZ komt van ‘beyond zero’ en staat voor een nieuwe generatie voertuigen. We hebben die naam gekozen omdat het niet alleen gaat om de producten. Voor ons gaat het verhaal veel verder, zoals je al ziet aan de Mirai en onze speciale stadsmobiliteit.”Binnen dat concept ‘mobiliteit voor iedereen’ heeft Toyota bijvoorbeeld ook al zijn innovatieve C+-pod gelanceerd. Minder dan twee en een halve meter groot en naar verluidt volgend jaar in volumeproductie. Ook de intrigerende in de bocht leunende driewielige overdekte e-scooter i-Road zal in een evolutieversie meespelen.

Meerdere pijlers

Inclusief de zeven bZ-modellen komen tussen nu en 2025 mondiaal in totaal 15 batterij elektrisch voertuigen op de markt. Onderdeel van 70 geëlektrificeerde modellen. De lat is recent hoger gelegd nu de ontwikkelingen steeds sneller gaan, maar lang niet overal in de wereld is men op afzienbare termijn aan BEV’s toe.Carlucci: “Bij het concept van bZ kijken we naar veel meer dan de techniek alleen. Zo wordt veel aandacht besteed aan het interieurconcept. Een nieuwe ervaring voor de inzittenden, onder andere door de connectiviteit. Dat hoort bij het nieuw ontwikkelde platform. Zoals we dat bij Toyota gewend zijn is er veel aandacht voor de maatschappelijke impact van deze modelgeneratie. Er wordt tegenwoordig veel gesproken over nul emissie, maar het zit al vele jaren in ons DNA. Als voortrekker van de hybride-technologie begin deze eeuw – de Prius – hadden we er vorig jaar al 17 miljoen op de weg, met een bijbehorende CO2-reductie van 140 miljoen ton in vergelijking met gangbare benzinemodellen. Anders gezegd: vijftig ton per dag. Dat illustreert hoe goed het democratiseren van zulke oplossingen werkt, grote aantallen tellen flink door.” Carlucci zegt eenzelfde aanpak te plannen voor zero emission voertuigen. “Logischerwijze zal dat regio voor regio worden uitgerold. Alle oplossingen – van brandstofcel, via hybride en PHEV tot BEV – hebben hun sterke kanten. De regionale wegen en de eisen van de mensen vragen specifieke oplossingen. Alle technieken hebben hun specifieke kracht en hebben dan een plek in Toyota’s routekaart naar de toekomst. Wat je zeker ook moet benadrukken is de rol van overheid – infrastructuur – en energieleverancier. Die hebben de sleutel naar een carbonvrije toekomst.”

Europa

“Ons huidige aanbod biedt al het sterkste elektrificatie portfolio dat er in Europa is en daar komen dus meer modellen en oplossingen aan. We werken op maat. In Europa heb je Noorwegen met 69 procent elektrisch en plug-in in de mix, maar ook pakweg Griekenland met vijf procent. Ook Europa kun je dus niet als één markt bedienen. Toch zie je dat we in Griekenland al zeven jaar op rij markleider zijn. Onze Yaris hybride doet het daar uitstekend. Een toegankelijke oplossing die aansluit bij hun gebrek aan infrastructuur en incentives. Heel anders dan Noorwegen. Europese markten hebben hun eigen tempo voor hun CO2-vrije toekomst. In 2019 zaten we in Europa als volumemerk al onder de 100 gram voor de vloot. Als beste merk, met een gunstige Delta-waarde van zo’n 29 gram onder de norm. Dit jaar hopen we daar nog eens tien procent onder te duiken. We houden meer dan sommige concurrenten vast aan een breed aantal oplossingen en aandrijftechnieken.”

(tekst loopt door onder de foto)

Andrea Carlucci: “Als je precies bent over 100 procent reductie van de CO2-uitstoot laat de EC wel wat ruimte voor de ICE met alternatieve brandstoffen.”

New Green Deal

Richting 2025 mikt Toyota in Europa op zo’n 55 geëlektrificeerde modellen, waarvan minstens tien batterij-elektrische auto’s. Hoe kijkt u naar de New Green Deal? Is er bijvoorbeeld ruimte voor alternatieve oplossingen? “We hebben er samen met de ACEA natuurlijk al het onze over gezegd. Mijn kijk op de zaak: dit draagt het gevaar met zich mee dat de mobiliteit voor bepaalde doelgroepen niet meer haalbaar is. Je kunt zeker vragen stellen over de snelheid en we moeten nog zien hoe de landen het invullen. Toch is de denkrichting juist. Wij zullen als OEM nooit kritiek hebben op politieke beslissingen.” “Je kunt zeker ook nadenken over milieutechnisch veelbelovende oplossingen als bio-,  e-brandstoffen en bijvoorbeeld waterstofinjectie. Als je precies bent over 100 procent reductie van de CO2-uitstoot laat de EC wel wat ruimte voor de ICE-motor met dergelijke brandstoffen. Daar experimenteren we mee. Laten we praktisch zijn: je zou ‘overall’ met je industrie en het ecosysteem – zoals de infrastructuur –vooral richting nul-emissie voertuigen moeten bewegen.” Toyota onderstreept dat genoemde alternatieven vooral een significantie rol kunnen spelen voor het bestaande wagenpark.“Met slimme synthetische en biobrandstoffen neem je in de bestaande 200 miljoen auto’s op de Europese wegen grote stappen.”

Euro7

“Een heikel onderwerp waar wij heel nadrukkelijk over nadenken is de komende EURO7-norm, met alle bijkomende investeringen. Je kúnt uit economische overwegingen redeneren dat je volledig op nul-emissie moet concentreren. Aan de andere kant dien je goed naar de route daarnaartoe te kijken – dat vindt ACEA ook. Een verbod op ICE’s zal vaak buitengewoon zware gevolgen hebben. Denk aan Polen met nu nog slechts een of twee procent elektrisch. Ambitie is goed, maar is dat ook realistisch?”Carlucci geeft aan dat ‘we’ met zijn allen eigenlijk niet exact weten wat die ‘minus 55 procent CO2 in 2030’ behelst. Zo was de 95 gram als actueel ijkpunt nog gebaseerd op de oude NEDC. Hij krijgt in zijn reactie technische ondersteuning van een collega: “Met de oude berekening kom je rond de 48 gram uit, maar nu moet je met WLTP eerder denken aan laag in de 40 gram als vlootgemiddelde voor 2030. Maar eigenlijk weten zelfs wij nog niet precies wat het doel is.”Een andere boeiende vraag in dat geheel is de plaats van de Aygo en andere compacte en betaalbare modellen. Waar staan die in dat zogenoemde democratische proces? “De Aygo-fabriek is van ons en voorlopig houden we aan het model vast. Het is echter duidelijk dat we dat segment richting 2025 moeten ontwikkelen. Laat ik het zo zeggen: Aygo is voor ons in Europa een heel sterke naam. Hij heeft ons merk verjongd en blijft ook onderdeel van het portfolio. Er komt een evolutie en als je naar de Prologue-studie kijkt kun je misschien inschatten welke kant dat op gaat.”

Holistisch

We hebben het nu over de emissie van de auto, maar moet je niet ‘holistisch’ kijken naar bijvoorbeeld de productie van accu’s? “Dat is zeker een fair punt. Er komt op dat gebied ook wetgeving die kijkt naar het produceren en zeker ook recyclen van deze techniek. Dat houdt in dat je de accutechniek van productie tot het eind van zijn leven volgt. De grote vraag is hoe je de ‘well-to-wheel’ CO-impact kunt meten.” Een onderwerp dat je anno 2021 moét aantippen: lokale productie van accucellen? “In detail kan ik daar nog niet veel over zeggen, maar we nemen op een passend moment actie. Er zijn dan twee mogelijkheden: zelf produceren of in een alliantie. In het algemeen doen we dat laatste steeds vaker – met succes – en dat lijkt ook de juiste aanpak.”Hoe ziet de retailer er in die hele transitie uit? “De miljoen dollar vraag! In het algemeen is dat niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik kan wel iets zeggen. We gebruiken submerk bZ als een versneller, maar ik zie de rol van de fysieke Toyota- showroom niet veranderen. We hebben zeer trouwe kopers en dat heeft zeker te maken met dealer en service. Natuurlijk denken we na, zeker ook over oplossingen rondom elektrificatie. Bijvoorbeeld met locatie als hub voor last mile mobiliteit in de vorm van micromobiliteit. En als plek voor snel laden waar je een half uurtje kunt doorbrengen.

Lees ook:
Toyota blijft erbij: ook inzetten op hybride en waterstof

Dit artikel is verschenen in Automobiel Management nummer 7/8!

Ga voor een abonnement op Automobiel Management naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/

Toyota VP Andrea Carlucci: ‘Alle oplossingen – waterstof, hybride, PHEV en BEV – hebben hun sterke kanten’ - Automobielmanagement.nl

Toyota VP Andrea Carlucci: ‘Alle oplossingen – waterstof, hybride, PHEV en BEV – hebben hun sterke kanten’

interview

Deze zomer werd Andrea Carlucci bij Toyota Motor Europe aangesteld als vice-president product planning en marketing, met de taak om de uitwerking van Toyota’s elektrificatie aan te sturen. De route naar zero emission is voor de komende vijf tot tien jaar een hot topic. Met het nieuwe submerk bZ als spil.

Carlucci rapporteert rechtstreeks aan CEO Matt Harrison. Lees: zijn werk staat centraal in de ontwikkeling van het merk. Een belangrijk gegeven is daarbij dat Toyota vasthoudt aan een breed en met name ook bereikbaar elektrisch modellenpallet. In zijn eerste grote interview met de media als VP noemt Carlucci die aanpak ‘inclusief.’ Passend bij de DNA van Toyota. “Er zijn merken die bij nul emissie voornamelijk praten over de – laat ik zeggen – wat kostbaardere modellen. De grotere uitdaging komt als je dat naar een compleet portfolio modellen wilt vertalen. Niet alleen hier, maar Europa is dan een goed voorbeeld. Want ook hier hebben we te maken met een enorm gevarieerd autolandschap.”

bZ4X

Carlucci: “Er wordt veel gezegd over de aanpak van Toyota dus is dit een mooie gelegenheid om onze ideeën te presenteren. Laat ik beginnen met het bZ4X studiemodel dat we recent op de Shanghai motorshow hebben getoond. Je zult er meer van horen, want het is het eerste van zeven – mondiaal te lanceren – bZ-modellen, ontwikkeld op een nieuw platform (het samen met Subaru ontwikkelde e-TNGA, red.). Wat dat voor Europa precies betekent, onthullen we later. De naam bZ komt van ‘beyond zero’ en staat voor een nieuwe generatie voertuigen. We hebben die naam gekozen omdat het niet alleen gaat om de producten. Voor ons gaat het verhaal veel verder, zoals je al ziet aan de Mirai en onze speciale stadsmobiliteit.”Binnen dat concept ‘mobiliteit voor iedereen’ heeft Toyota bijvoorbeeld ook al zijn innovatieve C+-pod gelanceerd. Minder dan twee en een halve meter groot en naar verluidt volgend jaar in volumeproductie. Ook de intrigerende in de bocht leunende driewielige overdekte e-scooter i-Road zal in een evolutieversie meespelen.

Meerdere pijlers

Inclusief de zeven bZ-modellen komen tussen nu en 2025 mondiaal in totaal 15 batterij elektrisch voertuigen op de markt. Onderdeel van 70 geëlektrificeerde modellen. De lat is recent hoger gelegd nu de ontwikkelingen steeds sneller gaan, maar lang niet overal in de wereld is men op afzienbare termijn aan BEV’s toe.Carlucci: “Bij het concept van bZ kijken we naar veel meer dan de techniek alleen. Zo wordt veel aandacht besteed aan het interieurconcept. Een nieuwe ervaring voor de inzittenden, onder andere door de connectiviteit. Dat hoort bij het nieuw ontwikkelde platform. Zoals we dat bij Toyota gewend zijn is er veel aandacht voor de maatschappelijke impact van deze modelgeneratie. Er wordt tegenwoordig veel gesproken over nul emissie, maar het zit al vele jaren in ons DNA. Als voortrekker van de hybride-technologie begin deze eeuw – de Prius – hadden we er vorig jaar al 17 miljoen op de weg, met een bijbehorende CO2-reductie van 140 miljoen ton in vergelijking met gangbare benzinemodellen. Anders gezegd: vijftig ton per dag. Dat illustreert hoe goed het democratiseren van zulke oplossingen werkt, grote aantallen tellen flink door.” Carlucci zegt eenzelfde aanpak te plannen voor zero emission voertuigen. “Logischerwijze zal dat regio voor regio worden uitgerold. Alle oplossingen – van brandstofcel, via hybride en PHEV tot BEV – hebben hun sterke kanten. De regionale wegen en de eisen van de mensen vragen specifieke oplossingen. Alle technieken hebben hun specifieke kracht en hebben dan een plek in Toyota’s routekaart naar de toekomst. Wat je zeker ook moet benadrukken is de rol van overheid – infrastructuur – en energieleverancier. Die hebben de sleutel naar een carbonvrije toekomst.”

Europa

“Ons huidige aanbod biedt al het sterkste elektrificatie portfolio dat er in Europa is en daar komen dus meer modellen en oplossingen aan. We werken op maat. In Europa heb je Noorwegen met 69 procent elektrisch en plug-in in de mix, maar ook pakweg Griekenland met vijf procent. Ook Europa kun je dus niet als één markt bedienen. Toch zie je dat we in Griekenland al zeven jaar op rij markleider zijn. Onze Yaris hybride doet het daar uitstekend. Een toegankelijke oplossing die aansluit bij hun gebrek aan infrastructuur en incentives. Heel anders dan Noorwegen. Europese markten hebben hun eigen tempo voor hun CO2-vrije toekomst. In 2019 zaten we in Europa als volumemerk al onder de 100 gram voor de vloot. Als beste merk, met een gunstige Delta-waarde van zo’n 29 gram onder de norm. Dit jaar hopen we daar nog eens tien procent onder te duiken. We houden meer dan sommige concurrenten vast aan een breed aantal oplossingen en aandrijftechnieken.”

(tekst loopt door onder de foto)

Andrea Carlucci: “Als je precies bent over 100 procent reductie van de CO2-uitstoot laat de EC wel wat ruimte voor de ICE met alternatieve brandstoffen.”

New Green Deal

Richting 2025 mikt Toyota in Europa op zo’n 55 geëlektrificeerde modellen, waarvan minstens tien batterij-elektrische auto’s. Hoe kijkt u naar de New Green Deal? Is er bijvoorbeeld ruimte voor alternatieve oplossingen? “We hebben er samen met de ACEA natuurlijk al het onze over gezegd. Mijn kijk op de zaak: dit draagt het gevaar met zich mee dat de mobiliteit voor bepaalde doelgroepen niet meer haalbaar is. Je kunt zeker vragen stellen over de snelheid en we moeten nog zien hoe de landen het invullen. Toch is de denkrichting juist. Wij zullen als OEM nooit kritiek hebben op politieke beslissingen.” “Je kunt zeker ook nadenken over milieutechnisch veelbelovende oplossingen als bio-,  e-brandstoffen en bijvoorbeeld waterstofinjectie. Als je precies bent over 100 procent reductie van de CO2-uitstoot laat de EC wel wat ruimte voor de ICE-motor met dergelijke brandstoffen. Daar experimenteren we mee. Laten we praktisch zijn: je zou ‘overall’ met je industrie en het ecosysteem – zoals de infrastructuur –vooral richting nul-emissie voertuigen moeten bewegen.” Toyota onderstreept dat genoemde alternatieven vooral een significantie rol kunnen spelen voor het bestaande wagenpark.“Met slimme synthetische en biobrandstoffen neem je in de bestaande 200 miljoen auto’s op de Europese wegen grote stappen.”

Euro7

“Een heikel onderwerp waar wij heel nadrukkelijk over nadenken is de komende EURO7-norm, met alle bijkomende investeringen. Je kúnt uit economische overwegingen redeneren dat je volledig op nul-emissie moet concentreren. Aan de andere kant dien je goed naar de route daarnaartoe te kijken – dat vindt ACEA ook. Een verbod op ICE’s zal vaak buitengewoon zware gevolgen hebben. Denk aan Polen met nu nog slechts een of twee procent elektrisch. Ambitie is goed, maar is dat ook realistisch?”Carlucci geeft aan dat ‘we’ met zijn allen eigenlijk niet exact weten wat die ‘minus 55 procent CO2 in 2030’ behelst. Zo was de 95 gram als actueel ijkpunt nog gebaseerd op de oude NEDC. Hij krijgt in zijn reactie technische ondersteuning van een collega: “Met de oude berekening kom je rond de 48 gram uit, maar nu moet je met WLTP eerder denken aan laag in de 40 gram als vlootgemiddelde voor 2030. Maar eigenlijk weten zelfs wij nog niet precies wat het doel is.”Een andere boeiende vraag in dat geheel is de plaats van de Aygo en andere compacte en betaalbare modellen. Waar staan die in dat zogenoemde democratische proces? “De Aygo-fabriek is van ons en voorlopig houden we aan het model vast. Het is echter duidelijk dat we dat segment richting 2025 moeten ontwikkelen. Laat ik het zo zeggen: Aygo is voor ons in Europa een heel sterke naam. Hij heeft ons merk verjongd en blijft ook onderdeel van het portfolio. Er komt een evolutie en als je naar de Prologue-studie kijkt kun je misschien inschatten welke kant dat op gaat.”

Holistisch

We hebben het nu over de emissie van de auto, maar moet je niet ‘holistisch’ kijken naar bijvoorbeeld de productie van accu’s? “Dat is zeker een fair punt. Er komt op dat gebied ook wetgeving die kijkt naar het produceren en zeker ook recyclen van deze techniek. Dat houdt in dat je de accutechniek van productie tot het eind van zijn leven volgt. De grote vraag is hoe je de ‘well-to-wheel’ CO-impact kunt meten.” Een onderwerp dat je anno 2021 moét aantippen: lokale productie van accucellen? “In detail kan ik daar nog niet veel over zeggen, maar we nemen op een passend moment actie. Er zijn dan twee mogelijkheden: zelf produceren of in een alliantie. In het algemeen doen we dat laatste steeds vaker – met succes – en dat lijkt ook de juiste aanpak.”Hoe ziet de retailer er in die hele transitie uit? “De miljoen dollar vraag! In het algemeen is dat niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik kan wel iets zeggen. We gebruiken submerk bZ als een versneller, maar ik zie de rol van de fysieke Toyota- showroom niet veranderen. We hebben zeer trouwe kopers en dat heeft zeker te maken met dealer en service. Natuurlijk denken we na, zeker ook over oplossingen rondom elektrificatie. Bijvoorbeeld met locatie als hub voor last mile mobiliteit in de vorm van micromobiliteit. En als plek voor snel laden waar je een half uurtje kunt doorbrengen.

Lees ook:
Toyota blijft erbij: ook inzetten op hybride en waterstof

Dit artikel is verschenen in Automobiel Management nummer 7/8!

Ga voor een abonnement op Automobiel Management naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/