“Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen,” zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI. Ook kan de data volgens het NFI helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel.

Gecodeerd

Elke Tesla slaat gecodeerde rijgegevens op. De onderzoekers hebben deze rijgegevens die uitgelezen en vertaald. Zo kwamen ze erachter dat de autofabrikant informatie verzamelt over de rijsnelheid, de stand van het gaspedaal, de stuurwielhoek, de rembediening en de werking van zogenoemde rijhulpsystemen, zoals de automatische piloot. Tesla gebruikt die gegevens om de auto’s te verbeteren of storingen te verhelpen.

Opvragen

Tesla verstrekt de data als de rechtbank of het Openbaar Ministerie die opvraagt in een strafrechtelijk onderzoek. Het automerk levert echter alleen de gevraagde gegevens, voor een specifiek tijdsbestek. “Wat je niet weet kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we nu weten welke informatie opgeslagen wordt”, aldus Hoogendijk. Volgens de onderzoeker maakt het gerichter opvragen van bepaalde gegevens een gedetailleerder onderzoek mogelijk, bijvoorbeeld naar de rol van de automatische piloot in een ongeval.

Hoogendijk hoopt dat er internationale wet- en regelgeving komt die autofabrikanten transparanter laat zijn over welke gegevens worden opgeslagen. “Het zou goed zijn wanneer automerken dat in de toekomst zelf openbaar maken.”

Lees ook:
ALD Automotive lanceert lease services voor Tesla’s in Europa

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding