Software moet Stellantis 20 miljard extra opleveren

Op software gebaseerde productaanbiedingen en abonnementen moeten Stellantis rond 2026 vier miljard euro per jaar aan extra inkomsten opleveren. Tot 2030 moet het totale bedrag daarmee zijn opgelopen tot 20 miljard euro.

Tot 2025 wordt echter ook meer dan 30 miljard geïnvesteerd in software en elektrificatie. Bij die ontwikkelingen werkt Stellantis strategisch samen met BMW maar ook met Foxcomm en met het zusterbedrijf van Google Waymo.

Connected

Stellantis wil tegen 2030 34 miljoen ‘geld-opleverende’ connected auto’s op de weg hebben. Vanaf 2024 kan de meerderheid van alle nieuwe auto’s volledig over-the-air geupdate worden. Om dat alles mogelijk te maken, zet Stellantis een software- en data-academie op om ruim 1.000 technici om te scholen en een ‘software community’ te ontwikkelen. Daarnaast worden top software- en AI-deskundigen aangetrokken van technologie en andere bedrijven in de hele wereld. In 2024 wil Stellantis beschikken over 4.500 ‘efficiëntie-gedreven’ software technici. “Deze engineers verzekeren de perfecte uitvoering van Stellantis’ software ambities en werken binnen het ecosysteem dat wordt gecreëerd door de partnerschappen.’

Open platform

Dat alles is onthuld tijdens een speciale softwaredag van het autobedrijf. Met deze transformatie gaan Stellantis’ voertuigen van de hedendaagse elektronische architecturen naar een open software-defined platform dat naadloos integreert met het dagelijkse leven van de klanten, legt het bedrijf uit. “Onze elektrificatie en softwarestrategieën steunen de verschuiving om een duurzaam mobiliteitstech bedrijf te worden dat voorop loopt en de beste ervaring biedt aan onze klanten,’’ aldus CEO Carlos Tavares.

Chips

Met Foxcomm heeft Stellantis een overeenkomst gesloten voor het ontwerpen en produceren van ‘een familie’ van chips waarmee in 80 procent van de behoefte van de verschillende merken binnen de groep wordt voorzien. De eerste producten zullen in 2024 in de voertuigen geïnstalleerd kunnen worden. Met Waymo worden enkele al lopende projecten van het voormalige Fiat Chrysler Automobile met autonoom rijdende auto’s in de VS voortgezet.

Lees ook:
Stellantis verkoopt meeste nieuwe auto’s in Europa

Software moet Stellantis 20 miljard extra opleveren - Automobielmanagement.nl

Software moet Stellantis 20 miljard extra opleveren

Op software gebaseerde productaanbiedingen en abonnementen moeten Stellantis rond 2026 vier miljard euro per jaar aan extra inkomsten opleveren. Tot 2030 moet het totale bedrag daarmee zijn opgelopen tot 20 miljard euro.

Tot 2025 wordt echter ook meer dan 30 miljard geïnvesteerd in software en elektrificatie. Bij die ontwikkelingen werkt Stellantis strategisch samen met BMW maar ook met Foxcomm en met het zusterbedrijf van Google Waymo.

Connected

Stellantis wil tegen 2030 34 miljoen ‘geld-opleverende’ connected auto’s op de weg hebben. Vanaf 2024 kan de meerderheid van alle nieuwe auto’s volledig over-the-air geupdate worden. Om dat alles mogelijk te maken, zet Stellantis een software- en data-academie op om ruim 1.000 technici om te scholen en een ‘software community’ te ontwikkelen. Daarnaast worden top software- en AI-deskundigen aangetrokken van technologie en andere bedrijven in de hele wereld. In 2024 wil Stellantis beschikken over 4.500 ‘efficiëntie-gedreven’ software technici. “Deze engineers verzekeren de perfecte uitvoering van Stellantis’ software ambities en werken binnen het ecosysteem dat wordt gecreëerd door de partnerschappen.’

Open platform

Dat alles is onthuld tijdens een speciale softwaredag van het autobedrijf. Met deze transformatie gaan Stellantis’ voertuigen van de hedendaagse elektronische architecturen naar een open software-defined platform dat naadloos integreert met het dagelijkse leven van de klanten, legt het bedrijf uit. “Onze elektrificatie en softwarestrategieën steunen de verschuiving om een duurzaam mobiliteitstech bedrijf te worden dat voorop loopt en de beste ervaring biedt aan onze klanten,’’ aldus CEO Carlos Tavares.

Chips

Met Foxcomm heeft Stellantis een overeenkomst gesloten voor het ontwerpen en produceren van ‘een familie’ van chips waarmee in 80 procent van de behoefte van de verschillende merken binnen de groep wordt voorzien. De eerste producten zullen in 2024 in de voertuigen geïnstalleerd kunnen worden. Met Waymo worden enkele al lopende projecten van het voormalige Fiat Chrysler Automobile met autonoom rijdende auto’s in de VS voortgezet.

Lees ook:
Stellantis verkoopt meeste nieuwe auto’s in Europa