Concreet komt de investering neer op 4 biljoen yen, omgerekend zo’n 31 miljard euro. Rond 2030 moeten er dertig elektrische modellen zijn ontwikkeld, tegen vijftien modellen in 2025. De nieuwe doelen maken Toyota volgens kenners een geduchte concurrent van elektrische autobouwer Tesla en rivaal Volkswagen.

Lang twijfelen

De stap van Toyota komt na lang twijfelen. Het concern vroeg zich jarenlang af of de wereld, buiten Europa en de Verenigde Staten, wel echt klaar is voor de overstap van reguliere verbrandingsmotoren naar elektrische of semi-elektrische varianten. “We willen klaar zijn voor elke verandering en onze klanten een scala aan opties bieden”, aldus topman Akio Toyoda dinsdag.

Ook in hybride en brandstofcel-auto’s steekt Toyota nog eens 31 miljard euro. Nissan investeert ter vergelijking 15,5 miljard euro in elektrificatie en Volkswagen 52 miljard euro in de ontwikkeling en productie van nieuwe elektrische voertuigen.

Lees ook:
Toyota: ‘EV biedt vaak te weinig CO2-rendement’