Volvo test draadloos opladen

Volvo Cars gaat testen uitvoeren met een nieuwe draadloze laadtechnologie in een stadsomgeving. De Zweedse autobouwer wil daarmee de mogelijkheden voor toekomstige elektrische auto’s in beeld brengen.

Gedurende een periode van drie jaar zal een klein aantal vol-elektrische Volvo XC40 Recharge auto’s van de Scandinavische taxi-onderneming Cabonline draadloos worden opgeladen bij laadstations in Gothenburg. Dat maakt onderdeel uit van het project Gothenburg Green City Zone, dat bepaalde wijken in de stad heeft aangewezen als live testgebieden voor duurzame technologieën.

Duurzaamheid

De laadstations worden geleverd door Momentum Dynamics. Het laden start automatisch zodra de betrokken EV op een in het wegdek opgenomen laadplek geparkeerd staat. Dat betekent dat de bestuurder ook niet hoeft uit te stappen. Het 360-graden camerasysteem in de auto zorgt ervoor dat de auto op de juiste positie staat. Voor een XC40 Recharge gaat het laden zo’n vier keer sneller dan bij een 11 kW laadpunt met kabel. De taxi’s zelf zijn 12 uur per dag in gebruik en rijden 100.000 kilometer per jaar. Daarmee kan Volvo ook de duurzaamheid van haar elektrische auto’s in een commerciële omgeving testen.

Lees ook:
Volvo bouwt gigafabriek batterijen met Northvolt

Volvo test draadloos opladen - Automobielmanagement.nl

Volvo test draadloos opladen

Volvo Cars gaat testen uitvoeren met een nieuwe draadloze laadtechnologie in een stadsomgeving. De Zweedse autobouwer wil daarmee de mogelijkheden voor toekomstige elektrische auto’s in beeld brengen.

Gedurende een periode van drie jaar zal een klein aantal vol-elektrische Volvo XC40 Recharge auto’s van de Scandinavische taxi-onderneming Cabonline draadloos worden opgeladen bij laadstations in Gothenburg. Dat maakt onderdeel uit van het project Gothenburg Green City Zone, dat bepaalde wijken in de stad heeft aangewezen als live testgebieden voor duurzame technologieën.

Duurzaamheid

De laadstations worden geleverd door Momentum Dynamics. Het laden start automatisch zodra de betrokken EV op een in het wegdek opgenomen laadplek geparkeerd staat. Dat betekent dat de bestuurder ook niet hoeft uit te stappen. Het 360-graden camerasysteem in de auto zorgt ervoor dat de auto op de juiste positie staat. Voor een XC40 Recharge gaat het laden zo’n vier keer sneller dan bij een 11 kW laadpunt met kabel. De taxi’s zelf zijn 12 uur per dag in gebruik en rijden 100.000 kilometer per jaar. Daarmee kan Volvo ook de duurzaamheid van haar elektrische auto’s in een commerciële omgeving testen.

Lees ook:
Volvo bouwt gigafabriek batterijen met Northvolt