Dat schrijft de European Automobile Manufacturers’ Association in een reactie op de voorstellen uit Brussel. De Data Act is een voorstel van de EU voor een eerlijke toegang tot en gebruik van voertuigdata door derden. Ook krijgen consumenten in het voorstel het beheer over hun eigen data.
Bescherming
De organisatie wijst erop dat de autofabrikanten al voertuig-gegeneerde data beschikbaar maken voor services door derde partijen. Dat sluit ook aan bij de doelstellingen van het voorstel van de Commissie. “Data worden gedeeld op een manier die overeenkomt met de keus van de klant over het gebruik ervan terwijl de bescherming van persoonlijke data en de veiligheid en (cyber)zekerheid van het voertuig en haar inzittenden verzekerd zijn.’’
Te ver
Maar op sommige punten gaat het voorstel te ver, aldus ACEA, zonder overigens concrete voorbeelden te noemen. “Zulke eisen dragen niet bij aan de doelstellingen om de rechten van de consument op hun data te garanderen en een bloeiende data-economie in de EU te vestigen. Integendeel, zij zorgen voor juridische onzekerheid over de vraag hoe gevoelige data worden behandeld en verder gedeeld. Dat zal vermoedelijk een ontmoedigend effect hebben op de kwantiteit en kwaliteit van de data die bedrijven verzamelen en verwerken.’’
Obstakel
De Data Act moet in de woorden van ACEA ‘niet een regelgevend obstakel worden voor Europese bedrijven om te groeien en te investeren in hoog-kwalitatieve datageneratie’. “De wet moet in plaats daarvan de basis principes vastleggen op de belangrijkste gebieden om eerlijke en niet-discriminatoire toegang, technologie neutraliteit, consumentenkeus en bovenal de veiligheid van de mensen te verzekeren.’’
Lees ook:
‘Consument moet zelf kunnen bepalen wie autodata krijgt’