Bovag waarschuwt: ‘wis’ EV na verhuur

Bovag adviseert de gegevens van de laatste gebruiker van een elektrische huurauto te wissen en de auto terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Tesla’s goedkopere Model 3 alleen online verkocht

Bij moderne auto’s zijn er steeds meer mogelijkheden om deze te ‘connecten’ met een mobiele telefoon. Daardoor kunnen er gegevens achterblijven, waardoor de laatste berijder toegang blijft houden tot de auto of waardoor er privacygevoelige informatie in de auto blijft staan. “Dit voorkomt u door na elke inname de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen,” aldus BOVAG.

Een huurder kan zijn telefoon aan de auto koppelen, om bijvoorbeeld onderweg handsfree te bellen, Spotify te luisteren of om Google Maps te gebruiken voor navigatie. Er zijn verschillende manieren om een telefoon te ‘connecten’. De huurder kan dit via Bluetooth doen of als hij de auto wat langer huurt zal hij mogelijk verbinding maken via Android Auto, Apple CarPlay of de app van het betreffende automerk gebruiken.

Terug naar fabrieksinstellingen

“Let bij de inname van de auto op dat u de informatie van de laatste huurder verwijdert, bijvoorbeeld door de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Daarmee voorkomt u dat deze persoon alsnog gekoppeld is aan de auto en op zijn telefoon bijvoorbeeld de locatie van de auto nog kan zien of zelfs de auto nog kan openen met de app. U wilt het een ander natuurlijk niet makkelijker maken om bijvoorbeeld iets uit de auto te stelen. Door een telefoon te koppelen met de auto, kan bovendien de naam van de telefoon (wat ook iemands eigen voor- en of achternaam kan zijn) achterblijven in het systeem van de auto. Ook kunnen de locaties waarnaar iemand naartoe genavigeerd is achterblijven. Of wanneer iemand de auto toegang heeft gegeven tot zijn adressenboek kunnen dit zelfs nog meer gegevens zijn. Dit is allemaal privacygevoelige informatie.”

Bovag: “U kunt uw klant erop wijzen om deze gegevens te wissen voordat hij de auto inlevert, maar beter nog is om dit als verhuurder zelf te doen en dit op te nemen in uw innameprocedure. Zo weet u zeker dat de telefoon van de huurder ontkoppeld is en oude gegevens verwijderd zijn. U kunt de gegevens van de laatste berijder wissen door de auto naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Hoe dit werkt, verschilt per auto.”

Lees ook:

Bovag en Focwa willen fuseren

Bovag waarschuwt: ‘wis’ EV na verhuur - Automobielmanagement.nl

Bovag waarschuwt: ‘wis’ EV na verhuur

Bovag adviseert de gegevens van de laatste gebruiker van een elektrische huurauto te wissen en de auto terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Tesla’s goedkopere Model 3 alleen online verkocht

Bij moderne auto’s zijn er steeds meer mogelijkheden om deze te ‘connecten’ met een mobiele telefoon. Daardoor kunnen er gegevens achterblijven, waardoor de laatste berijder toegang blijft houden tot de auto of waardoor er privacygevoelige informatie in de auto blijft staan. “Dit voorkomt u door na elke inname de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen,” aldus BOVAG.

Een huurder kan zijn telefoon aan de auto koppelen, om bijvoorbeeld onderweg handsfree te bellen, Spotify te luisteren of om Google Maps te gebruiken voor navigatie. Er zijn verschillende manieren om een telefoon te ‘connecten’. De huurder kan dit via Bluetooth doen of als hij de auto wat langer huurt zal hij mogelijk verbinding maken via Android Auto, Apple CarPlay of de app van het betreffende automerk gebruiken.

Terug naar fabrieksinstellingen

“Let bij de inname van de auto op dat u de informatie van de laatste huurder verwijdert, bijvoorbeeld door de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Daarmee voorkomt u dat deze persoon alsnog gekoppeld is aan de auto en op zijn telefoon bijvoorbeeld de locatie van de auto nog kan zien of zelfs de auto nog kan openen met de app. U wilt het een ander natuurlijk niet makkelijker maken om bijvoorbeeld iets uit de auto te stelen. Door een telefoon te koppelen met de auto, kan bovendien de naam van de telefoon (wat ook iemands eigen voor- en of achternaam kan zijn) achterblijven in het systeem van de auto. Ook kunnen de locaties waarnaar iemand naartoe genavigeerd is achterblijven. Of wanneer iemand de auto toegang heeft gegeven tot zijn adressenboek kunnen dit zelfs nog meer gegevens zijn. Dit is allemaal privacygevoelige informatie.”

Bovag: “U kunt uw klant erop wijzen om deze gegevens te wissen voordat hij de auto inlevert, maar beter nog is om dit als verhuurder zelf te doen en dit op te nemen in uw innameprocedure. Zo weet u zeker dat de telefoon van de huurder ontkoppeld is en oude gegevens verwijderd zijn. U kunt de gegevens van de laatste berijder wissen door de auto naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Hoe dit werkt, verschilt per auto.”

Lees ook:

Bovag en Focwa willen fuseren