De voordelen van deze alternatieve technologie zijn duidelijk, zegt bestuursvoorzitter Oliver Zipse in een persbericht: “Als een flexibele energiebron heeft waterstof een sleutelrol te spelen op de weg naar klimaatneutraliteit. Het zal ook aanzienlijk belangrijker worden voor de persoonlijke mobiliteit. Wij denken dat waterstof-aangedreven voertuigen technologisch ideaal geplaatst zijn om naast batterij-elektrische voertuigen te passen en het elektro mobiliteitsplaatje te voltooien. Door met kleinschalige productie van waterstofcellen te starten tonen we de technische volwassenheid van dit type aandrijfsysteem aan en onderstrepen we het potentieel voor de toekomst.”

De nieuwe BMW iX5 Hydrogen toont ‘op indrukwekkende manier de grote sprong die de BMW Group de laatste jaren heeft gemaakt op het gebied van waterstofcellen’. Directeur ontwikkeling Frank Weber: “Vele jaren onderzoek en ontwikkeling hebben ons in staat gesteld om alles wat mogelijk is uit waterstof technologie te halen. We zijn er in geslaagd in de tweede generatie de continu output van waterstofcellen meer dan te verdubbelen terwijl het gewicht en de omvang drastisch zijn teruggebracht.”

Lees ook:

BMW i3 aan ‘t eind van de lijn