Beide aanpassingen werden gistermiddag (per brief) bekend gemaakt door VROM-staatssecretaris Van Geel. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst in Amsterdam, waar het tienjarig bestaan werd gevierd van Auto Recycling Nederland (ARN). Om over twee jaar te voldoen aan de nieuwe ministeriële norm gaat ARN investeren in nieuwe shreddertechnieken, die efficiënter recyclen mogelijk maken en handmatig demonteren beperken. ARN voert namens de Nederlandse automobielbranche de regie over de recycling van wrakken. In 2004 kwam ons land uit op 85,4 procent van het totale wagengewicht. Volgens Europese regelgeving moet dat over tien jaar 95 procent zijn, maar Nederland voer hierin lange tijd een eigen koers, door al in 2007 zover te willen zijn. Volgens ARN is deze termijn echter niet haalbaar met de huidige praktijk van handmatig demonteren. Met succes bepleitte de organisatie daarom bij VROM uitstel en aanpassing. Het ministerie ging ‘om’ toen uit onderzoek door ARN bleek dat industrieel demonteren via een scheidingsinstallatie efficiënter en goedkoper is dan handmatig demonteren. Met deze methode is op termijn 95 procent wel haalbaar. Om de bouw rendabel te maken, gaan de stortpremies voor shredderafval omhoog. De shredderfabriek wordt gebouwd in samenwerking met Volkswagen AG en het Duitse ingenieursbureau SICON GmbH. De eigenlijke investering doet ARN, samen met industriële partners in de afvalbranche. Voor een locatie zoekt ARN in oostelijk Nederland, omdat de afzetmarkten zich voor het merendeel in Duitsland bevinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding