Volgens de ministeries is de betreffende studie niet alleen letterlijk achterhaald – ze dateert uit 2004 – maar ook feitelijk: de problemen met roetfilters die twee jaar geleden nog bestonden, zijn inmiddels door de industrie opgelost. In zijn uitgave van gisteren stelde het AD dat roetfilters nutteloos zijn, omdat ze slechts ten dele de partikels filteren en bovendien al snel hun werking verliezen. De berichtgeving leidde tot verhitte gemoederen in Bovag- en RAI-kringen. Vanuit de afdeling Autovak werd direct gewezen op de gedateerdheid van de studie waarop het AD zich baseerde. “Dit soort onzinberichten is slecht voor de handel, tenmeer omdat er nu discussie is met de overheid over de subsidie van het roetfilter”, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. In een gezamenlijke verklaring zeggen ook VROM en Verkeer en Waterstaat dat de huidige techniek de oplossingen heeft voor de problemen die het AD opvoert in zijn artikel. Er zijn verschillende roetfilters te koop die achteraf ingebouwd kunnen worden. In samenwerking met TNO, de leveranciers en enkele grote verladers brengt de overheid momenteel in kaart welk roetfilter het meest geschikt is voor welk type bestaande vrachtauto of bus. Inzet van het kabinet is namelijk om alleen effectieve combinaties te subsidiëren. Voor nieuwe en oude personenauto’s met een bouwjaar vanaf 1995 zijn er volgens de ministeries geen problemen met de toepassing van roetfilters. De subsidie voor achteraf inbouw in bestaande auto's gaat in per 1 juli. Later dit jaar wordt de inbouw bij vrachtauto’s en bussen financieel gecompenseerd. Dan zal dus ook bekend zijn welke combinaties van typen auto’s en welke soorten roetfilters daarvoor in aanmerking komen.