A-merken en originele auto-onderdelen scoren in de aftermarket vrijwel even hoog. Sterker nog, als een universele garagist moet kiezen tussen een origineel onderdeel of een A-merk, dan geeft deze de voorkeur aan het A-merk. Een en ander blijkt uit de brancherapporten ‘ Visie op Onderdelen’, en ‘Branche in Onderdelen’, die de afdeling Autovak deze week presenteerde. De studie Branche in Onderdelen kwam tot stand met behulp van 180 IVA-studenten en richt zich op zowel (truck)dealers, het schadebedrijf als de universele garage. Visie op onderdelen is een co-productie van RAI Autovak en BOVAG-ABA en spitst zich toe op het merkonafhankelijke garagebedrijf. Beide onderzoeken brengen het inkoopgedrag van garagebedrijven op het gebied van onderdelen nauwkeurig in kaart. De samenstellers constateren dat het digitale tijdperk nu ook in de aftermarket definitief zijn intrede heeft gedaan. Gaf in 2002 nog 13 procent van de garagebedrijven aan bestellingen van onderdelen ook via internet te plaatsen, in 2006 is dat cijfer gestegen tot 65 procent. De meest gebruikte online bestelsystemen zijn: Mijn Grossier (69 procent), Aldoc (16 procent), TecCom (2 procent) en Kubus (2 procent).