De montage van het retrofit-roetfilter door staatssecretaris Pieter van Geel is een belangrijke stap op weg naar verbetering van de luchtkwaliteit in Nederland. Op initiatief van Stichting Natuur en Milieu investeren veertig bedrijven vanaf vandaag in roetfilters in 140 duizend auto’s. Achteraf gemonteerde roetfilters vangen ongeveer de helft van alle roetdeeltjes die een dieselauto uitstoot af. De bedrijven en Natuur en Milieu vragen de staatssecretaris om snel aanvullende maatregelen te nemen om het gebruik van de roetfilter verder te stimuleren. Nederland kent sinds 1 juli een subsidieregeling om roetfilters achteraf in te bouwen in personen- en bestelauto’s. De regeling die wordt uitgevoerd door SenterNovem en die vergoedt gemiddeld tachtig procent van de kosten van dit zogeheten retrofitten. Nieuwe dieselauto’s worden al vaak standaard met een roetfilter geleverd. Leaseplan is de grootste van de deelnemende bedrijven. Het bedrijf is voornemens zoveel mogelijk van de ruim tachtigduizend dieselauto’s die nog geen filter hebben, alsnog met een roetfilter uit te rusten.”De subsidieregeling van de staatssecretaris is een belangrijke prikkel, maar aanvullend beleid zoals een gedifferentieerde motorrijtuigenbelasting voor auto’s met een roetfilter is zeer wenselijk om onze ambitie te kunnen verwezenlijken”, stelde Berno Kleinherenbrink, directeur van Leaseplan. Ook Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu, pleitte voor aanvullende maatregelen om het roetfilter aantrekkelijk te maken voor iedereen. “Wij vinden dat gemeenten automobilisten met een roetfilter lagere parkeertarieven moet rekenen, en omgekeerd auto’s zonder roetfilter een hoger parkeertarief.” Om het probleem van fijn stof verder aan te pakken pleiten Bovag en RAI Vereniging voor het aanscherpen van de milieueisen in de apk. Door het aanscherpen kan worden voorkomen dat auto’s in de loop van de tijd meer gaan uitstoten dan nodig is, zeggen Bovag en RAI.