RDW: APK-frequentie soepeler = APK-normen strenger

Als de regering mocht besluiten om de APK-frequentie te versoepelen, dan moeten de normen voor de keuring strenger worden.

Dit zegt de directie van de RDW in het jaarverslag over het jaar 2006. Als voorbeeld noemt ze de profielnorm voor banden. Nu moeten deze bij de keuring minimaal een 1,6 mm hebben. “Maar als een auto pas na twee jaar terugkomt, moet je deze norm aanscherpen voor de verkeersveiligheid.” Verder bepleit de RDW in zijn jaarverslag een herijking van de eisen, ruim 25 jaar na invoering van de APK. De keuring richt zich voornamelijk op slijtagegevoelige elementen maar niet op technische vernieuwingen, zoals ABS en airbag. “Autobezitters rekenen er wel op dat dit allemaal werkt”, aldus de RDW-top. Overigens is in 2006 het aantal APK-plichtige voertuigen met vier procent toegenomen, tot 7.064.557. Uit het jaarverslag blijkt verder dat vorig jaar bijna twintigduizend LPG-installaties zijn ingebouwd. Dat is weliswaar 42 procent meer dan in 2005, maar nog steeds lager dan in de topjaren, midden jaren negentig. Toen ging het ieder jaar grofweg om het dubbele aantal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

RDW: APK-frequentie soepeler = APK-normen strenger - Automobielmanagement.nl

RDW: APK-frequentie soepeler = APK-normen strenger

Als de regering mocht besluiten om de APK-frequentie te versoepelen, dan moeten de normen voor de keuring strenger worden.

Dit zegt de directie van de RDW in het jaarverslag over het jaar 2006. Als voorbeeld noemt ze de profielnorm voor banden. Nu moeten deze bij de keuring minimaal een 1,6 mm hebben. “Maar als een auto pas na twee jaar terugkomt, moet je deze norm aanscherpen voor de verkeersveiligheid.” Verder bepleit de RDW in zijn jaarverslag een herijking van de eisen, ruim 25 jaar na invoering van de APK. De keuring richt zich voornamelijk op slijtagegevoelige elementen maar niet op technische vernieuwingen, zoals ABS en airbag. “Autobezitters rekenen er wel op dat dit allemaal werkt”, aldus de RDW-top. Overigens is in 2006 het aantal APK-plichtige voertuigen met vier procent toegenomen, tot 7.064.557. Uit het jaarverslag blijkt verder dat vorig jaar bijna twintigduizend LPG-installaties zijn ingebouwd. Dat is weliswaar 42 procent meer dan in 2005, maar nog steeds lager dan in de topjaren, midden jaren negentig. Toen ging het ieder jaar grofweg om het dubbele aantal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding