De prestaties van een benzinemotor, koppel en zuinigheid van een moderne diesel en bovendien extreem schoon: de DiesOtto. Deze nieuwe technologie omvat onder andere directe inspuiting, turbotechniek en variabele compressie. Kern van de innovatie is de geregelde zelfontbranding, een efficiënt verbrandingsproces dat lijkt op dat van een diesel. Belangrijk voordeel: in tegenstelling tot vergelijkbare technieken (bij bijvoorbeeld die van Volkswagen) is er bij het Mercedes-Benz systeem geen synthetische ‘designerbrandstof’ nodig. Er kan gewoon op normale benzine worden gereden, claimt de fabrikant. De belangrijkste kenmerken van het DiesOtto-concept: ‘downsizing’ door vermindering van het aantal cilinders en de cilinderinhoud turbocompressie voor goede prestaties directe brandstofinspuiting als extra bijdrage voor minder verbruik gecontroleerde zelfontbranding, een verbrandingsproces dat vergelijkbaar is met dat van dieselmotoren variabele kleptiming variabele compressieverhouding, die ook bijdraagt tot minder verbruik afhankelijk van gebruiksdoel en wensen van klanten ook een hybridemodule met ingebouwde startergenerator, die het verbruik nog minder maakt Bij het starten en wanneer men vol gas rijdt, wordt het mengsel uit benzine en lucht zoals bij een normale benzinemotor met behulp van een bougie tot ontbranding gebracht. De gecontroleerde zelfontbranding (homogene verbranding), waarop de DiesOtto tijdens een arbeidsslag automatisch omschakelt, heeft plaats wanneer er niet vol gas wordt gereden, dus bij lagere en gemiddelde toerentallen.Hierdoor ontstaat een zeer geringe uitstoot van stikstofoxiden door de homogene verbranding bij verminderde reactietemperaturen.