Nieuwe verbrandingstechnologie bij GM

Voor het eerst demonstreerde General Motors de nieuwe HCCI verbrandingstechnologie. Het levert een brandstofbesparing op van vijftien procent, claimt GM.

GM demonstreerde het verbrandingsprocédé, dat officieel bekend staat als homogeneous charge compression ignition, voor het eerst in twee rijklare concept cars, waaronder een Opel Vectra. In combinatie met actief meewerkende geavanceerde technologieën, directe injectie, elektrische klepbediening, variabele kleplichthoogte en cilinderdrukdetectie levert HCCI een brandstofbesparing van vijftien procent op en beantwoordt het aan de toekomstige emissienormen. In een geïntegreerd motorconcept benadert HCCI samen met andere actieve geavanceerde technologieën het voordelige motorrendement van een diesel, zonder de noodzaak van dure nabehandelingssystemen voor het beperken van de NOx-uitstoot. Het rendement wordt verhoogd doordat de brandstof bij lagere temperaturen wordt verbrand en er bij het verbrandingsproces dus minder energie in de vorm van warmte verloren gaat. Hierdoor wordt minder koolstofdioxide (CO2) vrijgegeven, aangezien een auto met HCCI efficiënter rijdt. Het systeem is bruikbaar voor alle soorten benzine en E85 ethanolbrandstoffen die in de handel verkrijgbaar zijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nieuwe verbrandingstechnologie bij GM - Automobielmanagement.nl

Nieuwe verbrandingstechnologie bij GM

Voor het eerst demonstreerde General Motors de nieuwe HCCI verbrandingstechnologie. Het levert een brandstofbesparing op van vijftien procent, claimt GM.

GM demonstreerde het verbrandingsprocédé, dat officieel bekend staat als homogeneous charge compression ignition, voor het eerst in twee rijklare concept cars, waaronder een Opel Vectra. In combinatie met actief meewerkende geavanceerde technologieën, directe injectie, elektrische klepbediening, variabele kleplichthoogte en cilinderdrukdetectie levert HCCI een brandstofbesparing van vijftien procent op en beantwoordt het aan de toekomstige emissienormen. In een geïntegreerd motorconcept benadert HCCI samen met andere actieve geavanceerde technologieën het voordelige motorrendement van een diesel, zonder de noodzaak van dure nabehandelingssystemen voor het beperken van de NOx-uitstoot. Het rendement wordt verhoogd doordat de brandstof bij lagere temperaturen wordt verbrand en er bij het verbrandingsproces dus minder energie in de vorm van warmte verloren gaat. Hierdoor wordt minder koolstofdioxide (CO2) vrijgegeven, aangezien een auto met HCCI efficiënter rijdt. Het systeem is bruikbaar voor alle soorten benzine en E85 ethanolbrandstoffen die in de handel verkrijgbaar zijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding