'Handel auto-onderdelen over acht jaar vrij'

Vervangende auto-onderdelen zouden over acht jaar vrij moeten worden verhandeld, stelt een rapport dat ter stemming komt in de commissie juridische zaken van het Europees Parlement.

Garages in veel EU-landen mogen nu alleen vervangende onderdelen van hetzelfde merk plaatsen. Landen met veel autofabrieken als Duitsland, Frankrijk en Slowakije willen dat graag zo houden. Die verdienen flink aan de verplichte afname van merk-onderdelen. Maar ze botsen daarover met landen als Nederland, waar de handel in auto-onderdelen al vrij is. Europarlementslid Bert Doorn (CDA) stemt voor het rapport. "Een overgangstermijn van acht jaar is erg lang, maar ik kan ermee leven”, zei hij maandag tegen het ANP. De vrijere handel is volgens hem gunstig voor Nederlandse fabrieken voor auto-onderdelen, zoals bumpers en koplampen. Doorn vreest echter voor een geplande herziening van het besluit over vijf jaar. "Dat moet de dwarsliggers als Duitsland en Frankrijk over de streep trekken, maar is erg slecht. Het zet de deur open voor een nog langere overvangstermijn.” De CDA’er verwacht een lange politieke strijd. "Na de commissie juridische zaken gaat het voorstel naar het voltallige Europees Parlement. Die kan weer anders stemmen, onder invloed van de regeringen van Duitsland en Frankrijk. En het is onzeker of de gezamenlijke EU-landen akkoord gaan met het voorstel zoals het er nu ligt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

'Handel auto-onderdelen over acht jaar vrij' - Automobielmanagement.nl

'Handel auto-onderdelen over acht jaar vrij'

Vervangende auto-onderdelen zouden over acht jaar vrij moeten worden verhandeld, stelt een rapport dat ter stemming komt in de commissie juridische zaken van het Europees Parlement.

Garages in veel EU-landen mogen nu alleen vervangende onderdelen van hetzelfde merk plaatsen. Landen met veel autofabrieken als Duitsland, Frankrijk en Slowakije willen dat graag zo houden. Die verdienen flink aan de verplichte afname van merk-onderdelen. Maar ze botsen daarover met landen als Nederland, waar de handel in auto-onderdelen al vrij is. Europarlementslid Bert Doorn (CDA) stemt voor het rapport. "Een overgangstermijn van acht jaar is erg lang, maar ik kan ermee leven”, zei hij maandag tegen het ANP. De vrijere handel is volgens hem gunstig voor Nederlandse fabrieken voor auto-onderdelen, zoals bumpers en koplampen. Doorn vreest echter voor een geplande herziening van het besluit over vijf jaar. "Dat moet de dwarsliggers als Duitsland en Frankrijk over de streep trekken, maar is erg slecht. Het zet de deur open voor een nog langere overvangstermijn.” De CDA’er verwacht een lange politieke strijd. "Na de commissie juridische zaken gaat het voorstel naar het voltallige Europees Parlement. Die kan weer anders stemmen, onder invloed van de regeringen van Duitsland en Frankrijk. En het is onzeker of de gezamenlijke EU-landen akkoord gaan met het voorstel zoals het er nu ligt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding