Eurlings: ook overdag autolampen aan

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) wil automobilisten verplichten om ook overdag dimlicht te voeren.

De bewindsman hoopt op die manier de jaarlijkse hoeveelheid dodelijke verkeersslachtoffers te reduceren met enkele tientallen personen. Verder zou het verkeer door de maatregel veel minder gewonden eisen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Eurlings dat de maatregel nog dit jaar van kracht moet worden. Nederland volgt daarmee andere landen in Europa, waar al langer een vergelijkbare verplichting geldt. Overigens zal invoering leiden meer tot meer brandstofverbruik – en dus tot meer CO2-uitstoot. Bij gangbare verlichting gaat het al gauw om 0,2 liter extra per honderd kilometer. Per auto per jaar betreft het tientallen liters brandstof en omgerekend naar een vloot van miljoenen auto’s in een land over enorme hoeveelheden CO2. Eurlings is zich bewust van die keerzijde maar mikt op de lange termijn. Doordat nieuwe autogeneraties worden uitgerust met andere, veel zuiniger lampen (LED), zou het CO2-effect op den duur wegebben.

Eurlings: ook overdag autolampen aan - Automobielmanagement.nl

Eurlings: ook overdag autolampen aan

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) wil automobilisten verplichten om ook overdag dimlicht te voeren.

De bewindsman hoopt op die manier de jaarlijkse hoeveelheid dodelijke verkeersslachtoffers te reduceren met enkele tientallen personen. Verder zou het verkeer door de maatregel veel minder gewonden eisen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Eurlings dat de maatregel nog dit jaar van kracht moet worden. Nederland volgt daarmee andere landen in Europa, waar al langer een vergelijkbare verplichting geldt. Overigens zal invoering leiden meer tot meer brandstofverbruik – en dus tot meer CO2-uitstoot. Bij gangbare verlichting gaat het al gauw om 0,2 liter extra per honderd kilometer. Per auto per jaar betreft het tientallen liters brandstof en omgerekend naar een vloot van miljoenen auto’s in een land over enorme hoeveelheden CO2. Eurlings is zich bewust van die keerzijde maar mikt op de lange termijn. Doordat nieuwe autogeneraties worden uitgerust met andere, veel zuiniger lampen (LED), zou het CO2-effect op den duur wegebben.