Olie verversen is onnodig, zegt ex-Castrol-baas

Motorolie verversen is helemaal niet nodig. Dat stelt Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland. Hij voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieverversmaffia’.

De man die rijk werd van Castrol en directeur is van ARCA Research/Niveauplus rijdt al 350 duizend kilometer op dezelfde smering. Hij spreekt in De Telegraaf van Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen, want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor. De Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past. De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat olie pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen. ‘Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.’ Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim zeshonderd miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt. Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen. ‘Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler’, weet Henk de Groot. ‘Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.’ Den Haag toonde aanvankelijk interesse maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan honderdduizend euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.’ Een rondgang van De Telegraaf langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. ‘Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.’ Jules Maaten, europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. ‘Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.’ Zie www.niveauplus.nl.

Reacties

Reeds tijdens mijn opleiding tot Technisch Specialist bij de Koninklijke Landmacht werd ik 1977 door een leraar autotechniek al geopperd dat olie verversen zoals door de autofabrikanten werd voorgeschreven lariekoek is! Later heb ik een auto, een Lada Samara, meer dan 80.000 kilometer op dezelfde olie laten rijden. het enige wat ik deed was bijvullen, want een auto gebruikt olie, ongeveer 1 liter op de 3.000 kilometer.n Een motoroliefilter gaat trouwens 4 autolevens mee, dus ruim 4 miljoen kilometer, er van uitgaande dat de motor 500.000 kilometer rijdt. Hoe ik dat weet? een cursist nam een gebruikte oliefilter mee en na controle bleek er geen enkel ijzer, messing of aluminium deeltjes in te zitten.

Geplaatst door: Arie Bezema op
Olie verversen is onnodig, zegt ex-Castrol-baas - Automobielmanagement.nl

Olie verversen is onnodig, zegt ex-Castrol-baas

Motorolie verversen is helemaal niet nodig. Dat stelt Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland. Hij voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieverversmaffia’.

De man die rijk werd van Castrol en directeur is van ARCA Research/Niveauplus rijdt al 350 duizend kilometer op dezelfde smering. Hij spreekt in De Telegraaf van Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen, want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor. De Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past. De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat olie pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen. ‘Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.’ Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim zeshonderd miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt. Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen. ‘Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler’, weet Henk de Groot. ‘Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.’ Den Haag toonde aanvankelijk interesse maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan honderdduizend euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.’ Een rondgang van De Telegraaf langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. ‘Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.’ Jules Maaten, europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. ‘Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.’ Zie www.niveauplus.nl.

Reacties

Reeds tijdens mijn opleiding tot Technisch Specialist bij de Koninklijke Landmacht werd ik 1977 door een leraar autotechniek al geopperd dat olie verversen zoals door de autofabrikanten werd voorgeschreven lariekoek is! Later heb ik een auto, een Lada Samara, meer dan 80.000 kilometer op dezelfde olie laten rijden. het enige wat ik deed was bijvullen, want een auto gebruikt olie, ongeveer 1 liter op de 3.000 kilometer.n Een motoroliefilter gaat trouwens 4 autolevens mee, dus ruim 4 miljoen kilometer, er van uitgaande dat de motor 500.000 kilometer rijdt. Hoe ik dat weet? een cursist nam een gebruikte oliefilter mee en na controle bleek er geen enkel ijzer, messing of aluminium deeltjes in te zitten.

Geplaatst door: Arie Bezema op