De markt voor navigatie die door de autofabrikant is ingebouwd is slechts tien tot vijftien procent van de nieuwe autoverkoop in West-Europa. TomTom denkt dat vijftig procent mogelijk moet zijn. Maar dan moeten apparatuur en marktbenadering veranderen, aldus het bedrijf.      TomTom heeft zes maanden nodig voor de acquisitie, een jaar voor de realisatie, twee tot zeven jaren voor de looptijd van een automodel en vervolgens zeven tot vijftien jaren voor de aftermarkt. TomTom wil zich heel nadrukkelijk bemoeien met hoe de autofabrikant het navigatieproduct gaat positioneren. “Wij denken dat we met co-branding en joint-marketing de markt kunnen penetreren, aldus een woordvoerder. TomTom gaat voor de massamarkt: het A-, B- en C-segment omdat de hogere segmenten vaak al voorzien zijn van navigatieapparatuur. In het A-segment heeft nu vijf procent een ingebouwd systeem, dertig procent zou mogelijk moeten zijn.   Meer over de plannen van TomTom in Automobiel Management 8 van 25 april.