Duitsland zegeviert in ADAC-statistieken

In de meest recente ADAC-pechstatistiek eindigen Duitse automodellen zes van de acht keer als beste.

In de middenklasse gaan de Audi A4 en Mercedes C-klasse samen aan kop. Beide merken behaalden ook goud met de A6 (hogere middenklasse), respectievelijk SLK (sportwagens). Ook BMW (1-serie en X3, lagere middenklasse en terreinwagens) en Volkswagen (Sharan, grote vans) hadden in hun segment de minste storingen. Aan de statistiek liggen 2,5 miljoen pechgevallen ten grondslag waarbij vorig jaar de ADAC en zijn partners opgeroepen werden. Dat waren er trouwens aanzienlijk meer dan in 2006 (1,95 miljoen). Volgens de ADAC zijn de accu of elektronica het vaakst de oorzaak van stilvallen: vier van de tien keer. Op de tweede plaats komt de ontsteking (12,7 procent), gevolgd door acute motorstoring. Een toenemend probleem blijken problemen met wielen en banden (7,1 procent). De storingsranking ziet er verder als volgt uit: inspuiting (6,8 procent) koeling/verwarming (5,8 procent) aandrijving/koppeling (4,6 procent) uitlaat (1,9 procent).

Duitsland zegeviert in ADAC-statistieken - Automobielmanagement.nl

Duitsland zegeviert in ADAC-statistieken

In de meest recente ADAC-pechstatistiek eindigen Duitse automodellen zes van de acht keer als beste.

In de middenklasse gaan de Audi A4 en Mercedes C-klasse samen aan kop. Beide merken behaalden ook goud met de A6 (hogere middenklasse), respectievelijk SLK (sportwagens). Ook BMW (1-serie en X3, lagere middenklasse en terreinwagens) en Volkswagen (Sharan, grote vans) hadden in hun segment de minste storingen. Aan de statistiek liggen 2,5 miljoen pechgevallen ten grondslag waarbij vorig jaar de ADAC en zijn partners opgeroepen werden. Dat waren er trouwens aanzienlijk meer dan in 2006 (1,95 miljoen). Volgens de ADAC zijn de accu of elektronica het vaakst de oorzaak van stilvallen: vier van de tien keer. Op de tweede plaats komt de ontsteking (12,7 procent), gevolgd door acute motorstoring. Een toenemend probleem blijken problemen met wielen en banden (7,1 procent). De storingsranking ziet er verder als volgt uit: inspuiting (6,8 procent) koeling/verwarming (5,8 procent) aandrijving/koppeling (4,6 procent) uitlaat (1,9 procent).