Fietsersbond: ruitairbag scheelt zestig doden

Zestig dode fietsers per jaar minder. Dat is de winst als auto’s worden uitgerust met airbags op de voorruit. En het scheelt ook 1.500 gewonden.

Die conclusie trekt de Fietsersbond uit onderzoek van TNO naar de ‘botsvriendelijkheid’ van auto’s. De onderzoekers van TNO noemen airbags die bij een botsing de voorruit afdekken een “veelbelovende maatregel”, die de ernst van met name hoofdletsel bij aangereden fietsers met ruim 75 procent kan reduceren. “Zonder airbag ben je als fietser hartstikke dood. Met een airbag loop je een middelzware hoofdpijn op. Dat is het verschil”, zegt consulent Theo Zeegers van de Fietsersbond tegenover NRC Handelsblad. Fietsers zijn volgens de onderzoekers een wat vergeten groep verkeersdeelnemers als het gaat om het botsvriendelijk maken van auto’s. Veelal worden fietsers geschaard onder de “kwetsbare” groepen als voetgangers en gehandicapten. Maar, zo blijkt uit het TNO onderzoek, fietsers maken bij een botsing met een auto een andere val dan voetgangers. Belandt een voetganger doorgaans op de motorkap, een fietsers klapt meestal met zijn hoofd tegen voorruit, dakstijlen of dakranden. Zeegers: “Het aantal dodelijke ongevallen met voetgangers is aan het dalen, onder meer doordat de motorkap van auto’s wat zachter is geworden. Maar de voorruiten zijn nog even hard.” Jaarlijks komen gemiddeld tweehonderd fietsers om, de helft door botsingen met auto’s. Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond, roept de autobranche op de airbags snel te installeren. "Het is ook een verkoopargument. Voor een paar honderd euro extra kopen mensen een auto die substantieel veiliger is." Bron: autointernationaal.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Fietsersbond: ruitairbag scheelt zestig doden - Automobielmanagement.nl

Fietsersbond: ruitairbag scheelt zestig doden

Zestig dode fietsers per jaar minder. Dat is de winst als auto’s worden uitgerust met airbags op de voorruit. En het scheelt ook 1.500 gewonden.

Die conclusie trekt de Fietsersbond uit onderzoek van TNO naar de ‘botsvriendelijkheid’ van auto’s. De onderzoekers van TNO noemen airbags die bij een botsing de voorruit afdekken een “veelbelovende maatregel”, die de ernst van met name hoofdletsel bij aangereden fietsers met ruim 75 procent kan reduceren. “Zonder airbag ben je als fietser hartstikke dood. Met een airbag loop je een middelzware hoofdpijn op. Dat is het verschil”, zegt consulent Theo Zeegers van de Fietsersbond tegenover NRC Handelsblad. Fietsers zijn volgens de onderzoekers een wat vergeten groep verkeersdeelnemers als het gaat om het botsvriendelijk maken van auto’s. Veelal worden fietsers geschaard onder de “kwetsbare” groepen als voetgangers en gehandicapten. Maar, zo blijkt uit het TNO onderzoek, fietsers maken bij een botsing met een auto een andere val dan voetgangers. Belandt een voetganger doorgaans op de motorkap, een fietsers klapt meestal met zijn hoofd tegen voorruit, dakstijlen of dakranden. Zeegers: “Het aantal dodelijke ongevallen met voetgangers is aan het dalen, onder meer doordat de motorkap van auto’s wat zachter is geworden. Maar de voorruiten zijn nog even hard.” Jaarlijks komen gemiddeld tweehonderd fietsers om, de helft door botsingen met auto’s. Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond, roept de autobranche op de airbags snel te installeren. "Het is ook een verkoopargument. Voor een paar honderd euro extra kopen mensen een auto die substantieel veiliger is." Bron: autointernationaal.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding