De organisatie hield haar pleidooi tijdens de presentatie, gisteren, van het strategisch onderzoek ‘Kiezen of verliezen’, naar de toekomst van demontagebedrijven.

Nu al is er in Nederland een verbod voor demontage van auto’s tot vijftien jaar. Van de circa zeven miljoen auto’s in Nederland zijn er bijna negenhonderdduizend vijftien jaar of ouder. Een totaalverbod doet het aanbod voor Stiba-bedrijven toenemen – en dat is nodig ook, want door export en de klimmende leeftijd van auto’s daalt het aanbod voor de Stiba-bedrijven gestaag.


Behalve om een totaalverbod voor particulieren vraagt Stiba ook om meer actie van de overheid om illegale demontage en malafide autohandel tegen te gaan. Om in de toekomst te overleven, moeten demontagebedrijven kiezen voor schaalgrootte en/of specialisatie om meer waarde uit een wrak te halen.

Door de toenemende electronica in de auto zijn consumenten voor reparaties steeds vaker aangewezen op professionele autobedrijven. Hierdoor verschuift ook de vraag naar gebruikte onderdelen deze richting op. Kleinere bedrijven zullen uiteindelijk demontage niet meer als zelfstandige activiteit kunnen blijven uitvoeren, verwacht Stiba.