Deze werkgevers geven daarmee bijval aan het kabinet, dat samen met sociale partners aan verruiming van de atv-regels werkt. "Werktijdverkorting zou nu een uitkomst zijn", stelt Leendert Remmelink, manager van brancheorganisatie Holland Automotive in Zoetermeer, in Het Financieele Dagblad. "Het is een goed instrument in de huidige extreme situatie", zegt ook bestuursvoorzitter Vincent de Bok van het Brabantse hightechtbedrijf Neways, toeleverancier van grote Duitse autoproducenten. "In het verleden is dit instrument met succes toegepast. Maar het moet geen structureel karakter krijgen."

 

Directeur Geert van den Heiligenberg van Mapro in Den Bosch, dat behuizingen voor airbags maakt, is voorstander van een vorm van atv, maar niet zo enthousiast over een maandag gepresenteerde variant van vakcentrale FNV waarbij de werknemer niet in de WW komt. "Mijn voorstel is werknemers tijdelijk in de WW onder te brengen. Geef ze een uitkering en dan ben ik best bereid die aan te vullen. Als we dan hopelijk over drie of vier maanden weer meer omzet draaien, dan kunnen deze mensen weer in dienst treden."  Als werktijdverkorting uitblijft, moet mkb-bedrijf Mapro voor het eind van dit jaar afscheid nemen van een kwart van alle werknemers, 30 van de 120.

 

Bosal in Vianen (uitlaten) en Steelweld in Breda, gespecialiseerd in productieautomatisering van autocarrosserieën, hopen ook op atv. "Gedwongen ontslagen kan ik anders niet uitsluiten", zegt directeur Peter de Vos van Steelweld. Directeur Rindert Wolters van Brabant Alucast uit Oss reisde gisteren naar Den Haag om bij het ministerie van Economische Zaken te pleiten voor atv. Wolters: ‘De WW-potten zitten nu boordevol. Die moet je zinvol besteden.’ Alucast verliest ruim een derde van zijn omzet.

 

Zie ook: High Tech Automotive Systems snel van start