Toenemende verkeersdrukte, hogere brandstof- en personeelskosten alsmede de bestelpraktijk in het autobedrijf hebben geleid tot de beslissing om ’s ochtends een uur later met de bestelwagens te vertrekken.

Het gemiddelde autobedrijf is volgens Adriaan Roggeveen, CEO Sator Holding, lang niet altijd in staat om vóór 10.00 uur alle bestellingen te plaatsen. Door te schuiven naar 11.00 uur en volop gebruik te maken van de middagpauze ontstaat voor garage én leverancier meer ruimte. Uiterlijk om 13.30 uur arriveren de orders via AP-Logistics bij de grossiers van het distributienetwerk. Door de maatregel kunnen Van Heck en Havam méér afleveringen per route doen, goed voor de efficiency en het kostenplaatje.

Van Heck startte zijn ‘Same Day Delivery’-concept in 1996 en ging in 1999 twee keer per dag bezorgen, op landelijke schaal. In de afgelopen jaren is echter de verkeersintensiteit dermate gegroeid, dat steeds vaker chauffeurs na hun ochtendrit niet op tijd terug waren voor de middaglevering. Die tweede route sloot vervolgens niet meer aan op de distributie van de grossier naar het autobedrijf. Ook werkten de vertraagde terugritten in de avondspits kostenverhogend (overwerktoeslag). De hoge dieselprijs vormde eveneens een argument om de logistiek anders te richten: in 2008 lagen de totale brandstofkosten (inclusief nachtritten) 450 duizend euro boven begroting, zegt Roggeveen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding