Het in eigen huis ontwikkelde lassysteem voor autoportieren en autodaken gaat de hele wereld over. "We hebben juist een opdracht verzorgd voor een nieuwe productielijn van Mercedes in China", zegt managing director Karel Pieterman (52) in Het Financieele Dagblad.

Arplas biedt een gepatenteerd procédé aan dat precies past in het straatje van de auto-industrie. Het laswerk wordt onzichtbaar, maakt de fabricage goedkoper en vergt minder staal. "Het scheelt kilo’s per auto", verklaart verkoopdirecteur Abe Rijpma. De automakers staan ervoor in de rij, in de wetenschap dat ze niet op de oude voet verder kunnen. "Wekelijks boeken we nieuwe projecten, ondanks het drama op de automarkt. Want de industrie wil klaarstaan met nieuwe modellen en productieprocessen als de ellende voorbij is."
Tot de afnemers behoren Volkswagen, Mercedes, BMW en General Motors.

Ook Nedcar in het Limburgse Born past het systeem toe bij de fabricage van de Mitsubishi Colt. Elke nieuwe Opel in Europa is voorzien van onzichtbare laspunten van Arplas. Na een ballotage bij GM zijn de Nederlanders ook betrokken bij de productie in de VS van de Chevrolet Camaro.
Het wachten is nu op de promotie tot wereldwijde leverancier van GM. Dat zou betekenen dat de lastechniek wordt verheven tot standaard in de 45 landen waar de autoproducent actief is. De lobby daarvoor is in volle gang. Het doel van Arplas is steeds om in een vroeg stadium betrokken te worden bij het ontwerp van nieuwe automodellen. De omzet steeg de laatste jaren met twintig procent per jaar tot 2,5 miljoen euro in 2008.