De term common rail verwijst naar de hogedrukrail, die de brandstof via injectoren in de cilinders pompt. Alfa Romeo met de 156 JTD en Mercedes met de 220 CDI waren de eersten die het common-railsysteem eind 1997 op de markt brachten.
In de daaropvolgende jaren groeide het aantal modellen met common-rail snel. Tegen 2001 waren al drie miljoen Bosch common-railsystemen in omloop en tegen 2002 steeg dat cijfer tot tien miljoen. Volkswagen heeft nog een tijdje geprobeerd met het pumpedüse-systeem en alternatief aan te bieden, maar dat initiatief is uiteindelijk in schoonheid gestorven. Samen met de stijging van het aantal common-railsystemen steeg ook het aantal verkochte dieselauto’s. Tussen 1997 en 2007 steeg het aandeel dieselauto’s in West-Europa van twintig tot ruim vijftig procent. "De introductie van het commom-railinjectiesysteem zorgde samen met de turbolading voor de doorbraak van de dieselmotor," aldus Dohle. Vandaag installeren alle gekende internationale autofabrikanten het common-railsysteem van Bosch. Om aan deze vraag te kunnen voldoen, produceert Bosch de systemen op vijftien locaties in Europa, Azië en Amerika.
In vergelijking met benzinemotoren hebben dieselmotoren twee belangrijke voordelen: het brandstofverbruik ligt meer dan dertig procent lager en zij stoten tot 25 procent minder CO2 uit. De emissienormen worden ook steeds strenger. Als in september 2009 de Euro 5-emissienorm van kracht wordt, zullen de NOx-waarden voor diesel ongeveer 95 procent lager liggen dan toen de eerste emissieregels werden ingevoerd. Hetzelfde geldt voor de uitstoot van fijne stofdeeltjes die over dezelfde periode met 97 procent daalde. "Door de verdere ontwikkeling van de common-railtechnologie levert Bosch een aanzienlijke bijdrage aan de vermindering van het brandstofgebruik en de uitstoot, en maakt het dieselmotoren nog zuiniger en milieuvriendelijker," concludeert Dohle. Bosch Groep is één van de grootste internationale producenten van autotechnologie, industriële technologie, consumentengoederen en bouwtechnologie. Meer dan 270 duizend werknemers behaalden in het boekjaar 2007 een omzet van meer dan 46 miljard euro. De huidige Bosch Groep, die in 1886 door Robert Bosch (1861-1942) in Stuttgart werd opgericht als ‘werkplaats voor fijne mechanica en elektrotechnologie’ omvat vandaag de dag een productie-, verkoop- en klantendienstnetwerk met meer dan driehonderd dochtermaatschappijen en regionale afdelingen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding