De grootste groep (450 man) verdwijnt volgens persbureau DPA bij de hoofdvestiging van Hella (Lippstadt) en de locatie Paderborn. De overige 250 banen gaan verloren bij de vestigingen in Wembach, Recklinghausen, Hamm en Bremen. Vooralsnog zullen geen gedwongen ontslagen vallen. De personeelsreductie zal gebeuren door natuurlijk verloop, beëindiging van tijdelijke contracten en leeftijdsgerelateerd vertrek. Maar mochten tegen eind september de problemen aanhouden, dan gaat ook gedwongen ontslag tot de mogelijkheden behoren.

De concerntop ziet de auto-industrie, waaraan Hella componenten levert op het gebied van elektronica en verlichting, niet meer structureel terugkeren op het vroegere niveau – ook niet als de huidige crisis ten einde is. De problemen voor Hella in Duitsland spelen op het niveau van fabrikanten (OEM, OES). Daar zou sprake zijn van een omzetterugval van 25 tot 40 procent. Hella had in het gebroken boekjaar 2007/2008 een omzet van 3,9 miljard euro. Van de 25 duizend mensen die wereldwijd in dienst zijn van Hella werken er elfduizend in Duitsland.

In Nederland heeft Hella enkele industriële klanten, denk aan bus- en trailerbouw. De teruggang bij deze opdrachtgevers vertaalt zich merkbaar in de omzet, zegt directeur Gertjan Sluyter van Hella Nederland en België. "De ontwikkelingen doen de wenkbrauwen fronsen." Beter vergaat het Hella tot nu toe op de aftermarket voor de autobranche: daar groeit de omzet licht, zij het volgens Sluyter iets onder target.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding