De in 2000 verzelfstandigde onderdelendivisie van Ford heeft al vaker op het randje van bankroet gebalanceerd, maar kon steeds de dans ontspringen. Tot nog toe heeft voormalige moeder Ford steeds de helpende hand uitgestoken. Visteon kan echter niet langer meer in bedrijf blijven, nu er een periode aankomt met langdurige zomersluiting van autofabrieken.

De Britse tak, Visteon UK Ltd, heeft vorige maand al faillissement aangevraagd en tegelijkertijd drie fabrieken gesloten. Visteon is nog altijd de grootste leverancier van Ford en heeft bijvoorbeeld ook een vestiging bij de Ford-fabrieken in het Belgische Genk.

Het is nog niet bekend of er onmiddellijk ontslagen in Visteon’s Amerikaanse fabrieken zullen vallen of dat in de V.S. fabrieken zullen sluiten. Juristen van het bedrijf hebben de rechtbank toestemming gevraagd om de productie op gang te houden, wat inhoudt dat het bedrijf zijn eigen toeleveranciers en personeel moet betalen.

Visteon, dat zijn hoofdkantoor heeft in een buitenwijk van Detroit, kon net als GM’s vroegere onderdelentak Delphi niet langer de lonen betalen voor mensen aan de lopende band. Hun salarissen liggen vier keer zo hoog liggen als die van Amerikaanse concurrenten. Visteon draaide vorig jaar een omzet van 9,5 miljard dollar en telt wereldwijd 31 duizend werknemers. In de surceanceaanvraag bij de rechtbank in Delaware meldt Visteon overigens dat de fabrieken buiten de Verenigde Staten niet bij de aanvraag betrokken zijn. Uit de aanvraag blijkt verder dat het bedrijf 4,58 miljard dollar aan bezittingen opvoert maar 5,32 miljard dollar aan schulden en vorderingen heeft uitstaan.