Algemeen directeur Peter Rutten verwacht veel van de Nederlandse, Duitse en Italiaanse markt. "Met zes miljoen direct ingespoten benzinemotoren op jaarbasis en een gemiddelde lpg-dekking van rond de vijf procent is er in ieder geval een behoorlijk potentieel." Het nieuwe systeem is gereed voor zowel serieproductie bij fabrikanten (OEM) als voor retrofit toepassingen. LPdi is beschikbaar voor verschillende merken, motoren en directe inspuitingtechnologieën. Contacten op importeursniveau voor verschillende merken zijn er met name in Duitsland en Nederland. Met welke fabrikanten er gesproken wordt mag Rutten niet zeggen. "Daar heb ik allerlei papiertjes voor getekend."
Vialle heeft het systeem in Eindhoven ontwikkeld en nam drie jaar in beslag. De officiële introductie vindt op de IAA Frankfurt in september plaats. Peter Rutten: "Met deze innovatie vergroten we als producent van alternatieve brandstof- en autogassystemen onze technologische voorsprong. We houden de marktbehoeftes altijd scherp in de gaten en blijven innoveren om aan de continu veranderende vraag te kunnen voldoen. Daar is het LPdi-systeem het meest recente resultaat van." Vanaf september is het systeem beschikbaar voor de 1.4 liter TSI-motor van de VAG.
Vanaf september is het systeem beschikbaar voor de 1.4 liter TSI-motor die gebruikt wordt voor diverse merken binnen de VAG-groep. Andere motoren van Audi, Seat, Skoda en VW volgen later dit jaar. In 2010 komt LPdi ook beschikbaar voor andere merken. Voor zowel nieuwe als bestaande auto’s blijft na inbouw van het systeem de Euro 5-emissienorm behouden. De verkoop in Duitsland en Nederland start medio september.

 

Meer hierover in Automobiel Management 15 van 28 augustus.