In de eerste helft van 2009 steeg de installatiegraad met zeven procent tot 51 procent. Nederland is daarmee de grootste stijger in Europa. Het Europese gemiddelde bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 58 procent, een toename met drie procent.

Ondanks de Europese stijging vielen de eerste zes maanden grote verschillen te noteren tussen de diverse landen. In Duitsland daalde het installatiepercentage voor het eerst sinds de lancering van ESP in 1995: van 81 naar 78 procent. Ook Frankrijk zag een terugval van 42 naar 39 procent.

Daar tegenover staan een aantal forse stijgers. Nederland is de grootste groeier in Europa, met een stijging van zeven procent tot 51 procent. Ook Luxemburg doet het goed, met een installatiegraad van 69 procent (+ 5). In België  lijkt het aantal nieuw ingeschreven auto’s met ESP daarentegen te stagneren, gezien de slechts lichte stijging van één procent tot 53 procent.

Filip Boelens, Divisional Director Automotive Technology Benelux bij Bosch, kan zowel de daling als de stijging in de verschillende Europese landen deels verklaren. Hij wijst op de crisis en de milieumaatregelen die de diverse overheden namen:  slooppremies, hogere belastingen op vervuilende auto’s, CO2-premies, etc. "We zien dat in de eerste helft van 2009 daardoor meer mensen kozen voor een kleinere auto. Ook in Nederland was dat het geval. Bovendien zijn in Nederland enkele van de meest populaire modellen in het B- en C-segment nu wel standaard uitgerust met het rijveiligheidssysteem. Daarin ligt het grote verschil met bijvoorbeeld België, waar die kleinere auto’s minder vaak standaard uitgerust zijn met ESP. Tal van studies tonen evenwel aan dat ESP ook voor kleine auto’s extra veiligheid biedt."

Voor de komende maanden blijft Bosch vol vertrouwen dat de installatiegraad opnieuw zal stijgen. In 2009 installeerden diverse constructeurs ESP standaard in nieuwe modellen. In 2014 moeten àlle nieuwe auto’s het systeem aan boord hebben.  EuroNCAP speelt sinds dit jaar alvast in op deze nieuwe regelgeving: enkel voertuigen met ESP kunnen nog vijf sterren behalen bij de crashtests die het testinstituut organiseert.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding