Bosch heeft miljoen cng-injectoren geproduceerd

Bosch heeft inmiddels een miljoen NGI2-injectoren voor gecomprimeerd aardgas geproduceerd. De NGI2 injecteert cng (compressed natural gas) in de cilinders van de benzineverbrandingsmotor en maakt deel uit van een volledig injectiesysteem voor motoren dat door Bosch werd ontwikkeld voor bi-fuel toepassingen.

Vergeleken met benzine komt er bij de verbranding van cng een kwart minder CO2 vrij maar er zijn nog meer voordelen voor het milieu. Bij de verbranding van cng komen helemaal geen schadelijke roetdeeltjes vrij en bovendien zijn de uitlaatgassen reukloos. Methaan, het belangrijkste bestanddeel van aardgas, kan ook worden gewonnen uit biomassa. Zo wordt de CO2-cyclus gesloten en de beschikbaarheid op lange termijn gegarandeerd. Voor deze bi-fuelsystemen en voor cng-systemen ontwikkelde Bosch de NGI2-injector, die in 2006 voor het eerst werd gebruikt in een model van Volkswagen. Nu wordt de injector onder meer gebruikt in de Volkswagen Caddy, Touran en Passat. Behalve die NGI2 injector produceert Bosch ook de Motronic motor controle-eenheid voor bi-fuelvoertuigen, fuel rail, tankdruksensoren evenals benzine-, temperatuur- en lagedruksensoren. Aardgasmotoren zijn uitermate geschikt voor de toepassing van downsizing principes. Dankzij de hoge klopvastheid van de brandstof en door gebruik te maken van turbolading en directe inspuiting op motoren met een kleinere cilinderinhoud, kunnen het verbruik en de emissies verder gereduceerd worden, zonder daarbij het rijplezier te beïnvloeden. Ook voor motoren op lpg ontwikkelt Bosch specifieke componenten. Bij lpg-motoren moet immers specifiek rekening worden gehouden met de hogere interne verbrandingstemperatuur en de nood aan een grotere bougiespanning. Om te zorgen voor een optimale efficiëntie en levensduur ontwikkelde Bosch daarom speciaal voor lpg-motoren een dubbel platinum-bougie. Ook andere componenten zoals druksensoren vinden hun weg in lpg-toepassingen. Bosch Groep realiseerde in 2008 met ongeveer 280 duizend medewerkers een omzet van 45 miljard euro. De Bosch Groep bestaat onder meer uit Robert Bosch GmbH en meer dan driehonderd dochter- en regionale maatschappijen in meer dan zestig landen. Samen met zijn commerciële partners is Bosch in ongeveer 150 landen vertegenwoordigd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bosch heeft miljoen cng-injectoren geproduceerd - Automobielmanagement.nl

Bosch heeft miljoen cng-injectoren geproduceerd

Bosch heeft inmiddels een miljoen NGI2-injectoren voor gecomprimeerd aardgas geproduceerd. De NGI2 injecteert cng (compressed natural gas) in de cilinders van de benzineverbrandingsmotor en maakt deel uit van een volledig injectiesysteem voor motoren dat door Bosch werd ontwikkeld voor bi-fuel toepassingen.

Vergeleken met benzine komt er bij de verbranding van cng een kwart minder CO2 vrij maar er zijn nog meer voordelen voor het milieu. Bij de verbranding van cng komen helemaal geen schadelijke roetdeeltjes vrij en bovendien zijn de uitlaatgassen reukloos. Methaan, het belangrijkste bestanddeel van aardgas, kan ook worden gewonnen uit biomassa. Zo wordt de CO2-cyclus gesloten en de beschikbaarheid op lange termijn gegarandeerd. Voor deze bi-fuelsystemen en voor cng-systemen ontwikkelde Bosch de NGI2-injector, die in 2006 voor het eerst werd gebruikt in een model van Volkswagen. Nu wordt de injector onder meer gebruikt in de Volkswagen Caddy, Touran en Passat. Behalve die NGI2 injector produceert Bosch ook de Motronic motor controle-eenheid voor bi-fuelvoertuigen, fuel rail, tankdruksensoren evenals benzine-, temperatuur- en lagedruksensoren. Aardgasmotoren zijn uitermate geschikt voor de toepassing van downsizing principes. Dankzij de hoge klopvastheid van de brandstof en door gebruik te maken van turbolading en directe inspuiting op motoren met een kleinere cilinderinhoud, kunnen het verbruik en de emissies verder gereduceerd worden, zonder daarbij het rijplezier te beïnvloeden. Ook voor motoren op lpg ontwikkelt Bosch specifieke componenten. Bij lpg-motoren moet immers specifiek rekening worden gehouden met de hogere interne verbrandingstemperatuur en de nood aan een grotere bougiespanning. Om te zorgen voor een optimale efficiëntie en levensduur ontwikkelde Bosch daarom speciaal voor lpg-motoren een dubbel platinum-bougie. Ook andere componenten zoals druksensoren vinden hun weg in lpg-toepassingen. Bosch Groep realiseerde in 2008 met ongeveer 280 duizend medewerkers een omzet van 45 miljard euro. De Bosch Groep bestaat onder meer uit Robert Bosch GmbH en meer dan driehonderd dochter- en regionale maatschappijen in meer dan zestig landen. Samen met zijn commerciële partners is Bosch in ongeveer 150 landen vertegenwoordigd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding