Extremen bij Michelin: banden van 10 en 21 inch

Michelin presenteerde op de onlangs gehouden tiende Challenge Bibendum twee nieuwe banden. Tijdens het ‘groene’ evenement laat de autoindustrie zien welke technologieën van hen mogen worden verwacht.

Wat autobanden betreft, is de huidige trend vooral die van de brede en lage band. Maar vanwege de toenemende vraag naar auto’s met een lager brandstofverbruik, is Michelin al twee decennia bezig met de doorontwikkeling van zuinige banden. Zo kwam Michelin in 2008 met de Energy Saver. Deze band is intussen veel gevraagd: sinds de introductie zijn tot eind 2009 zo’n 37 miljoen exemplaren van de band verkocht (waarmee volgens Michelin 184 miljoen liter brandstof is bespaard). Intussen wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van de volgende generaties die herkenbaar zullen zijn aan de ‘GREEN X’-markering op de zijvlakken.

 

Tijdens de Challenge Bibendum in Brazilië introduceerde Michelin twee prototypes van nieuwe zuinige banden. De negenhonderd miljoen voertuigen die nu op de wereld rondrijden gebruiken per dag 85 miljoen vaten olie en produceren jaarlijks vijf miljard ton aan CO2. De impact van de band op brandstofgebruik is groot: bijna twintig procent van de energie die wordt gebruikt om een auto voort te bewegen, gaat op aan de rolweerstand van de banden. Bij een elektrische auto is het zelfs dertig procent.

 

Daarom ontwikkelde Michelin een 10-inch band en een 21-inch band. De kleine band (175/70 R10) levert volgens de fabrikant dezelfde prestaties als een 14-inch exemplaar als het gaat om wegligging en remcapaciteit. Hij ziet eruit alsof hij onder een kruiwagen thuishoort maar de voordelen, met een besparing van in totaal bijna veertig kilo in gewicht, zijn aanzienlijk. De echte innovatie is dat de band tot vijftien procent meer gewicht kan dragen dan een vergelijkbare band met standaardtechnologie, waarbij geen concessie is gedaan aan veiligheid en kilometrage. Andere voordelen zijn dat dit formaat minder ruimte in beslag neemt, waardoor de motorruimte, de cockpit en de bagageruimte groter kunnen zijn. Het valt te betwijfelen dat er spoedig auto’s af fabriek met de 10-inch banden zullen worden uitgerust. Modellen zijn nu immers ontworpen met grote wielkasten om een grote wiel/bandcombinatie te huisvesten. Maar de beschikbaarheid ervan zal designers kunnen inspireren.

 

De 21-inch band van Michelin is bedoeld voor elektrische en hybride auto’s. De grote diameter verlaagt de rolweerstand. De band is relatief smal voor een betere stroomlijn, wat ook een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik. Tegelijkertijd betekent de grotere diameter meer rubber op het loopvlak, wat het kilometrage verhoogt.

 

Reacties

Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met het remsysteem icm 10 inch velgen. Of rijden we allemaal rondt met te grote remschijven onder onze auto’s ??

Geplaatst door: Dinand op

10 inch is niet nieuw. 145-10 zat op de Mini (Austin, Morris, enz.) met trommelremmen en de Mini cooper met schijfremmen.

Geplaatst door: Frens op
Extremen bij Michelin: banden van 10 en 21 inch - Automobielmanagement.nl

Extremen bij Michelin: banden van 10 en 21 inch

Michelin presenteerde op de onlangs gehouden tiende Challenge Bibendum twee nieuwe banden. Tijdens het ‘groene’ evenement laat de autoindustrie zien welke technologieën van hen mogen worden verwacht.

Wat autobanden betreft, is de huidige trend vooral die van de brede en lage band. Maar vanwege de toenemende vraag naar auto’s met een lager brandstofverbruik, is Michelin al twee decennia bezig met de doorontwikkeling van zuinige banden. Zo kwam Michelin in 2008 met de Energy Saver. Deze band is intussen veel gevraagd: sinds de introductie zijn tot eind 2009 zo’n 37 miljoen exemplaren van de band verkocht (waarmee volgens Michelin 184 miljoen liter brandstof is bespaard). Intussen wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van de volgende generaties die herkenbaar zullen zijn aan de ‘GREEN X’-markering op de zijvlakken.

 

Tijdens de Challenge Bibendum in Brazilië introduceerde Michelin twee prototypes van nieuwe zuinige banden. De negenhonderd miljoen voertuigen die nu op de wereld rondrijden gebruiken per dag 85 miljoen vaten olie en produceren jaarlijks vijf miljard ton aan CO2. De impact van de band op brandstofgebruik is groot: bijna twintig procent van de energie die wordt gebruikt om een auto voort te bewegen, gaat op aan de rolweerstand van de banden. Bij een elektrische auto is het zelfs dertig procent.

 

Daarom ontwikkelde Michelin een 10-inch band en een 21-inch band. De kleine band (175/70 R10) levert volgens de fabrikant dezelfde prestaties als een 14-inch exemplaar als het gaat om wegligging en remcapaciteit. Hij ziet eruit alsof hij onder een kruiwagen thuishoort maar de voordelen, met een besparing van in totaal bijna veertig kilo in gewicht, zijn aanzienlijk. De echte innovatie is dat de band tot vijftien procent meer gewicht kan dragen dan een vergelijkbare band met standaardtechnologie, waarbij geen concessie is gedaan aan veiligheid en kilometrage. Andere voordelen zijn dat dit formaat minder ruimte in beslag neemt, waardoor de motorruimte, de cockpit en de bagageruimte groter kunnen zijn. Het valt te betwijfelen dat er spoedig auto’s af fabriek met de 10-inch banden zullen worden uitgerust. Modellen zijn nu immers ontworpen met grote wielkasten om een grote wiel/bandcombinatie te huisvesten. Maar de beschikbaarheid ervan zal designers kunnen inspireren.

 

De 21-inch band van Michelin is bedoeld voor elektrische en hybride auto’s. De grote diameter verlaagt de rolweerstand. De band is relatief smal voor een betere stroomlijn, wat ook een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik. Tegelijkertijd betekent de grotere diameter meer rubber op het loopvlak, wat het kilometrage verhoogt.

 

Reacties

Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met het remsysteem icm 10 inch velgen. Of rijden we allemaal rondt met te grote remschijven onder onze auto’s ??

Geplaatst door: Dinand op

10 inch is niet nieuw. 145-10 zat op de Mini (Austin, Morris, enz.) met trommelremmen en de Mini cooper met schijfremmen.

Geplaatst door: Frens op