AM-WK-Weekendcolumn: Bobosala

De vuvuzela moet helaas op deze plek even ter sprake komen.

Door: Henk Heuvelman

De NOS zet de stadionmicrofoons al zacht en de mensen beginnen internetacties om die dingen verboden te krijgen. De vuvuzela zorgt dus voor commotie.  In dit kader is van belang te melden dat ik de uitlaat van mijn auto heb vervangen. Nieuwe Bosal besteld. De baliemedewerker dacht leuk te zijn en zette mijn uitlaat aan de mond om een vuvuzela na te doen.  Zijn collega deed, overigens op meelijwekkende wijze, een swingende neger na.

Dit voorval nu bracht mij op een idee voor een tv-commercial. De spot zou moeten worden uitgezonden voor aanvang van de WK-finale – met fenomenale gevolgen voor de naamsbekendheid van Bosal.  We zien een shot van Soccer City, het grote stadion.  Negentigduizend voetbalfans, voornamelijk zwarte mensen, dansen naar de ingangen, zwaaiend met hun vuvuzela’s . Maar … voor de toegangpoortjes worden zij verrast door extreem fraaie dames in korte rode jurkjes. De fans drommen er omheen, kijken naar de benen, lachen en maken grappen. De dames op hun beurt glimlachen en delen aluminiumkleurige toeters uit. Het zijn zogenoemde bobosala’s, die de vorm hebben van een uitlaatpijp met een einddemper. De fans lachen hun tanden bloot, ze gieren het uit van de pret, en zonder aarzeling gooien zij en masse hun eigen oude toeters in de containers.  Ze dansen het stadion binnen en de camera zoomt nog even in op de tienduizenden afgedankte vuvuzela’s.

Oké, volgende shot: in het stadion zingt de kleurrijke massa met tranen in de ogen het volkslied van Zuid-Afrika en na het slotakkoord klinkt een zinderend gejuich, alle handjes ten hemel geheven, waarna natuurlijk meteen de nieuwe toeters aan de mond worden gezet.

En dan gebeurt het. Uit de bobosala’s komt niet het ergerlijke getoet maar het fraaie geluid van automotoren. Het publiek schrikt, we zien close-ups van enkelen die verbaasd naar hun toeter kijken, maar meteen zijn ze om.  En ze blazen als nooit tevoren.

De camera zoomt dan uit naar bird view, we zien Soccer City langzaamaan in zijn volle omvang verschijnen en we horen het geluid van tienduizenden automotoren, revving als bij de start van een race. Dan verschijnt de pay-off:  Make sound. Not noise. Bosal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

AM-WK-Weekendcolumn: Bobosala - Automobielmanagement.nl

AM-WK-Weekendcolumn: Bobosala

De vuvuzela moet helaas op deze plek even ter sprake komen.

Door: Henk Heuvelman

De NOS zet de stadionmicrofoons al zacht en de mensen beginnen internetacties om die dingen verboden te krijgen. De vuvuzela zorgt dus voor commotie.  In dit kader is van belang te melden dat ik de uitlaat van mijn auto heb vervangen. Nieuwe Bosal besteld. De baliemedewerker dacht leuk te zijn en zette mijn uitlaat aan de mond om een vuvuzela na te doen.  Zijn collega deed, overigens op meelijwekkende wijze, een swingende neger na.

Dit voorval nu bracht mij op een idee voor een tv-commercial. De spot zou moeten worden uitgezonden voor aanvang van de WK-finale – met fenomenale gevolgen voor de naamsbekendheid van Bosal.  We zien een shot van Soccer City, het grote stadion.  Negentigduizend voetbalfans, voornamelijk zwarte mensen, dansen naar de ingangen, zwaaiend met hun vuvuzela’s . Maar … voor de toegangpoortjes worden zij verrast door extreem fraaie dames in korte rode jurkjes. De fans drommen er omheen, kijken naar de benen, lachen en maken grappen. De dames op hun beurt glimlachen en delen aluminiumkleurige toeters uit. Het zijn zogenoemde bobosala’s, die de vorm hebben van een uitlaatpijp met een einddemper. De fans lachen hun tanden bloot, ze gieren het uit van de pret, en zonder aarzeling gooien zij en masse hun eigen oude toeters in de containers.  Ze dansen het stadion binnen en de camera zoomt nog even in op de tienduizenden afgedankte vuvuzela’s.

Oké, volgende shot: in het stadion zingt de kleurrijke massa met tranen in de ogen het volkslied van Zuid-Afrika en na het slotakkoord klinkt een zinderend gejuich, alle handjes ten hemel geheven, waarna natuurlijk meteen de nieuwe toeters aan de mond worden gezet.

En dan gebeurt het. Uit de bobosala’s komt niet het ergerlijke getoet maar het fraaie geluid van automotoren. Het publiek schrikt, we zien close-ups van enkelen die verbaasd naar hun toeter kijken, maar meteen zijn ze om.  En ze blazen als nooit tevoren.

De camera zoomt dan uit naar bird view, we zien Soccer City langzaamaan in zijn volle omvang verschijnen en we horen het geluid van tienduizenden automotoren, revving als bij de start van een race. Dan verschijnt de pay-off:  Make sound. Not noise. Bosal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding