Dat zegt Herbert Kohler, vice-president toekomstige mobiliteit bij Daimler. "Niemand gelooft ons, maar de DiesOtto motor komt er,” aldus Kohler. “Binnen 5 jaar. We hebben 3 van de 5 hobbels genomen. De motor ligt op de testbank en er rijden al prototypes met dit type motor rond".

De eerste auto met een DiesOtto motor wordt waarschijnlijk de volgende generatie CL. Daarna volgen minder mondaine types als de S, E en CLS-klasse. Goedkopere modellen zoals de A/B-klasse komen niet in aanmerking voor de krachtbron: voor de motorisering van het modelduo gaat Mercedes-Benz een beroep doen op de TCe units van Renault.

DiesOtto is de term die Mercedes-Benz gebruikt voor het gecombineerde verbrandingsproces. Dat werkt net als bij een benzinemotor met een homogeen mengsel van lucht en brandstof. De ontsteking vindt echter niet plaats met behulp van een bougievonk, maar net als bij een dieselmotor door de warmte die ontstaat wanneer het mengsel wordt samengeperst.

Dit principe levert de trekkracht, het lage verbruik en de geringe CO2-uitstoot op van de dieselmotor, gecombineerd met de lage NOX- en dito roetproductie van de benzinemotor. Het is nog vrij lastig om de ontsteking van het mengsel te controleren, vandaar dat de meeste prototypes alleen nog in het middelste toerengebied én onder deellast werken.