Smith is ’s werelds grootse producent van elektrische commerciële voertuigen. Het maakt elektrische vrachtwagens voor onder meer TNT Express, Coca-Cola en Staples. Haag denkt dat de markt voor elektrische commerciële voertuigen veel sneller gaat groeien dan die van consumentenauto’s.

Antonov, dat sinds de oprichting in 1990 nog geen een jaar winst heeft gepresenteerd, verwacht aan het einde van 2011 in China een eerste productielijn te hebben opgezet voor een automatische 6-versnellingsbak – de TX-6. Het gaat om vijftigduizend stuks, waarvan de Chinese automaker Lifan er al twintigduizend afneemt. Smith Electric Vehicles heeft honderdduizend Engelse ponden (112 duizend euro) neergelegd voor vijf prototypes van een automatische 3-versnellingsbak voor elektrische auto’s. Nu zijn er op de elektrische markt alleen maar 1- en 2-versnellingsbakken, zegt Antonov.

Overigens treedt financieel bestuurder Mory Motabar terug. Er is geen sprake van een zakelijk
geschil, zegt hij. Ook Jos Haag zinspeelt tegenover het ANP op een vertrek bij Antonov. "Ik denk dat ik er nog een jaar als ceo zit. Ik blijf wel aan als niet uitvoerend bestuurder, tot de TX-6 echt in productie gaat. Dan zit ik er drie jaar, in plaats van de geplande één, en is mijn werk klaar."

De topman stelde ook dat Antonov zo’n twee jaar geleden bijna opgeheven was. "Mijn voorgangers hadden het niet goed aangepakt. Marius (Ritskes, grootaandeelhouder en financier, red) zei tegen me: ‘of jij wordt ceo en neemt de boel over of we trekken de stekker eruit’. In de twee jaar dat ik er nu als ceo zit, hebben we meer voor elkaar gekregen dan in al die jaren ervoor."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding