Dat zegt een hooggeplaatste functionaris van het Hyundai concern. Een opvallende uitspraak, want de twee autobouwers zijn juist op zoek naar meer synergievoordelen. De Koreaanse autobouwers gebruikten in 2002 liefst 22 platforms, maar dat aantal is in 2009 al teruggebracht tot 18 bodemsecties. 

Hyundai-Kia gaat in 2013 nog maar van zes platforms gebruik maken. In 2002 werden 28 modellen op de bodemsecties geproduceerd, terwijl dat zeven jaar later 32 wagens waren. Voor 2013 staan er 40 op de agenda. Tegelijkertijd dringen de autobouwers het aantal toeleveranciers terug. De samenwerking tussen de twee partijen (Hyundai bezit 34 procent van de Kia aandelen) resulteert in meer schaalvoordeel. 

De opmerking dat de twee fabrikanten eigen aandrijflijnen gaan gebruiken, moet dan ook niet al te letterlijk worden genomen. "Hyundai en Kia scheiden hun wegen", zo legt een hooggeplaatste manager van Hyundai uit. "De bedrijfsvoering, de ontwikkelingsafdeling en ontwerptakken zijn in de afgelopen jaren uit elkaar gehaald. Voor de basis van een nieuwe model wordt nauw samengewerkt, maar zodra de fundering er ligt, bouwen zowel Hyundai als Kia er hun eigen versie van". 

Datzelfde gaat met de motoren gebeuren. De autobouwer werkt hard aan downsizing van de krachtbronnen, die over een kleinere cilinderinhoud, directe inspuiting en een turbo gaan beschikken. De 3.3 V6 (262 pk) verdwijnt en maakt plaats voor een 2.0 Turbo met 276 pk. De atmosferische 2.0 (163 pk) wordt afgelost door een 175 pk sterke 1.4 Turbo. De uiteindelijke output van de krachtbronnen zal per Hyundai en Kia model af kunnen wijken, terwijl de merken zelf bepalen of er een handbak, automaat of transmissie met dubbele koppeling wordt aangekoppeld