"Het systeem bestaat uit twee delen: een radarsensor en een infrarood camera die de verkeerssituatie registreren. Belangrijk is dat dit ook in het donker functioneert, omdat de meeste aanrijdingen met wilde dieren ’s nachts plaatsvinden," aldus Andreas Eidehall, technisch expert op het gebied van actieve veiligheidssystemen bij Volvo Car Corporation. "De camera houdt de weg voor de auto in de gaten. Als een dier zich binnen het bereik van het systeem bevindt, waarschuwt het de bestuurder met een geluidssignaal."

Als die niet reageert, remt de auto automatisch af. In gevallen waarin een aanrijding niet is te voorkomen, remt het systeem de auto voldoende af om de kracht van de botsing zodanig te verminderen dat zwaar letsel wordt voorkomen. 

Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe veiligheidssysteem stond Volvo voor de uitdaging dat het systeem verschillende dieren moest kunnen onderscheiden. Om dit te kunnen realiseren, bracht het ontwikkelingsteam van Volvo een dag in een safaripark door om dieren en hun gedragspatronen digitaal vast te leggen.

Dit deden ze door zeer langzaam over een weg te rijden waarlangs voer was gelegd om de dieren te lokken. De gegevens die hiermee zijn verzameld, werden gebruikt om het sensorsysteem te ontwikkelen. Dat reageert op grote dieren als herten, rendieren en elanden. Veel bestuurders maken zich zorgen over het risico van aanrijdingen met wilde dieren. Daar is dan ook aanleiding toe. 

In Zweden alleen al vinden jaarlijks meer dan 40.000 ongevallen plaats waarbij een dier is betrokken. In Amerika zijn in de periode 1993-2007 zelfs 2.499 mensen overleden als gevolg van soortgelijke ongevallen. Volvo is van plan het veiligheidssysteem binnen een aantal jaar te presenteren.