Dat is het gevolg van een besluit van de Europese Commissie, vorige week. De verplichte vrijgave, zonder enige vorm van obstakels, is onderdeel van de zogeheten ‘Euro 5’emissions regulation. Profiterende partijen zijn onder meer multimerkgarages, onafhankelijke grossiers, hulporganisaties, fabrikanten van diagnoseapparatuur en onderdelenleveranciers. Op Europese schaal gaat het om zo’n 885 duizend bedrijven, met circa 4,6 miljoen mensen op de loonlijst.

De Europese Commissie onderschrijft de stelling van belangenbehartiger Figiefa dat  een monopolie op informatie dreigt van de zijde van autofabrikanten. Uiteindelijk is daarvan de consument de dupe, want bij gebrek aan concurrentie betaalt die hogere bedragen voor reparatie en onderhoud dan nodig. Ongelimiteerde toegang tot informatie over onderdelen is volgens de commissie essentieel, wil een garage, grossier of fabrikant in het vrije kanaal zijn werk kunnen blijven doen. Motorvoertuigen worden immers steeds complexer en de variatie in onderdelen, zelfs binnen één model, almaar groter.

Verder hebben autofabrikanten als gevolg van de nieuwe wet de verplichting om de relatie bekend te maken tussen het OE-nummer van hun reserveonderdeel en het zogeheten vehicle identification number (VIN). Dat maakt het voor andere aanbieders makkelijker om het juiste onderdeel te identificeren voor de vrije vervangingsmarkt. Tot nu toe resulteerde het gebrek aan informatie hierover in een ware zoektocht door andere leveranciers dan de autofabrikant zelf. Ook van deze maatregel verwacht de Europese Commissie een concurrentieverhogend effect.

Michel Vilatte, President van de Figiefa ( de Europese federatie van de onafhankelijke aftermarket), spreekt van "een stap in de goede richting". Tegelijk roept hij de Europese Commissie op om scherp toe te zien op de implementatie van de nieuwe regel, die per direct ingaat. "Alleen als we de informatie in een bruikbare, elektronische vorm tot onze beschikking krijgen, dient deze beslissing het doel waarvoor ze genomen is."