Aan hen is het te danken dat de Beierse autofabrikant zo’n hoge marge wist te realiseren: op de inkoopkosten werd namelijk flink bespaard.

Had Opel vroeger Ignacio Lopez (later inclusief bedrijfsgeheimen weggekocht door Volkswagen), BMW heeft topmanager Herbert Diess om bij de leveranciers de duimschroeven ongekend hard aan te draaien. Sinds zijn aanstelling, nu ruim vier jaar geleden, heeft hij vier miljard euro weten te besparen op de inkoopkosten. Leuk voor zijn baas Norbert Reithofer en de aandeelhouders, maar de toeleveranciers spuwen hun gal. Diess zou wel erg bot opereren. Daarmee heeft BMW zich ontwikkeld tot één van de agressiefste inkopers in de branche. Alleen Volkswagen heeft de reputatie nog meer onderuit de kan te willen halen.

De leveranciers zijn ontluisterd, want vroeger gold BMW als een faire, genereuze en loyale partner. Volgens analisten snijdt de autobouwer zich met het aangescherpte inkoopbeleid op de langere termijn in de vingers. De kort gehouden toeleveranciers worden immers sterk beperkt in de mogelijkheid om innovatieve producten te ontwikkelen. Duurtestresultaten van Volkswagen-modellen hebben eerder laten zien hoe de kwaliteit lijdt wanneer toeleveranciers de keel wordt dichtgeknepen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding