Dekra: veel auto’s met gebrek aan verlichting

Bijna een op de drie personenwagens in Duitsland rijdt rond met defecten aan de verlichting.

Om precies te zijn betreft het dertig procent van het wagenpark, aldus een mededeling die de testorganisatie deed op de autobeurs IAA. "Op een park van 42,3 miljoen personenwagens in Duitsland bewegen zich er omgerekend twaalf à dertien miljoen voort met gebrekkige verlichting", aldus een zegsman van Dekra. Meeste manco’s: defecte koplamp, verkeerde afstelling, niet functionerende parkeerverlichting en kapotte richtingaanwijzer.

Volgens de woordvoerder moeten autorijders vaker hun verlichting controleren. Defecte koplampen moeten ze "meteen" vervangen, de afstelling eens per jaar laten controleren en het glas regelmatig reinigen.  

Overigens is ook op andere fronten niet alles koek en ei. Bijna een van de vier voertuigen (23 procent) heeft geen feilloze remmen. Diverse auto’s (19 procent) kampen met manco’s aan de assen, wielen, banden of ophanging. Hoe ouder hoe slechter, blijkt de praktijk: bij 44 procent van de ‘7-plussers’ was er op tal van fronten iets niet in de haak.

Reacties

Bij veel moderne auto’s is het vervangen van een lamp niet meer weggelegd voor de consument. Het wordt tijd dat autofabrikanten daar meer oog voor hebben.

Geplaatst door: P. Brouwers op
Dekra: veel auto’s met gebrek aan verlichting - Automobielmanagement.nl

Dekra: veel auto’s met gebrek aan verlichting

Bijna een op de drie personenwagens in Duitsland rijdt rond met defecten aan de verlichting.

Om precies te zijn betreft het dertig procent van het wagenpark, aldus een mededeling die de testorganisatie deed op de autobeurs IAA. "Op een park van 42,3 miljoen personenwagens in Duitsland bewegen zich er omgerekend twaalf à dertien miljoen voort met gebrekkige verlichting", aldus een zegsman van Dekra. Meeste manco’s: defecte koplamp, verkeerde afstelling, niet functionerende parkeerverlichting en kapotte richtingaanwijzer.

Volgens de woordvoerder moeten autorijders vaker hun verlichting controleren. Defecte koplampen moeten ze "meteen" vervangen, de afstelling eens per jaar laten controleren en het glas regelmatig reinigen.  

Overigens is ook op andere fronten niet alles koek en ei. Bijna een van de vier voertuigen (23 procent) heeft geen feilloze remmen. Diverse auto’s (19 procent) kampen met manco’s aan de assen, wielen, banden of ophanging. Hoe ouder hoe slechter, blijkt de praktijk: bij 44 procent van de ‘7-plussers’ was er op tal van fronten iets niet in de haak.

Reacties

Bij veel moderne auto’s is het vervangen van een lamp niet meer weggelegd voor de consument. Het wordt tijd dat autofabrikanten daar meer oog voor hebben.

Geplaatst door: P. Brouwers op