Dat zegt Edwin Brinksma, branchemanager van verenging Vaco. “Dat is uniek in een land waar de wet dit niet voorschrijft.” Na de winter van 2009-2010 waren er al meer dan een miljoen winterbanden verkocht en in de strenge winter van 2010-2011 gingen nog eens een half miljoen extra winterbanden over de toonbank. 

“Wij zien dat de leasemaatschappijen door de schadelastreductie ook winterbanden invoeren. Maar ook steeds meer particulieren kiezen voor veiligheid.”

Verzekeraars gaan wisselend om met het gebruik van de winterband, aldus woordvoerder Geertje Janssen van het Verbond van Verzekeraars. “Een aantal geeft korting bij het gebruik van winterbanden; bij anderen geldt een eventueel schadebeperkend effect via de bonus/malus.” 

De overheid legt nog steeds de verantwoordelijkheid voor het gebruik van winterbanden bij de weggebruiker: “Winterbanden kunnen hun nut bewijzen voor wie veel rijdt in de maanden november tot april, maar de keuze is aan de weggebruiker”, aldus het Verbond dat wel constateert dat de verhoogde kans op een ongeval in de winter niet volledig teniet wordt gedaan door winterbanden. “We horen ook wel eens dat winterbanden averechts werken en sommige bestuurders stoerder gedrag gaan vertonen op winterse wegen. En vergeet de kosten om van set te wisselen en mogelijke opslagkosten niet, dat is niet voor iedereen weggelegd.”