Fitter weinig populair in Duitsland

Ruim de helft van de Duitse automobilisten (55 procent) heeft de jongste onderhoudsbeurt of reparatie van zijn voertuig laten uitvoeren door een werkplaats van de merkdealer; 27 procent door een onafhankelijk autobedrijf en drie procent door een fitter.

Vijf procent voerde de klus zelf uit of met bekenden, acht procent is er dit jaar nog niet aan toegekomen en twee procent valt in de categorie ‘overige’. Dat leert de peiling Trend-Tacho-Umfrage van het vakblad Kfz-Betrieb en KÜS, een organisatie van automotive experts.

Opvallend is de onverminderd hoge trouw aan de werkplaats: 89 procent van de ondervraagde automobilisten is de afgelopen twee jaar niet van autobedrijf gewisseld. De elf procent die dat wél deed, noemt de aanschaf van een nieuwe auto en hoogte van het werkplaatstarief als voornaamste reden. Ook de slechte situatie van het bedrijf was een vaak genoemde reden om te switchen. 

De kwaliteit van het onafhankelijke autobedrijf is volgens 66 procent van onze oosterburen even goed als die van de merkdealer. ‘Minder vakbekwaam’ is het oordeel van 21 procent, terwijl twaalf procent juist de rollen omdraait.  Het prijsimago van het vrije kanaal is stukken beter dan bij de dealer: 85 procent denkt hier (veel) gunstiger uit te zijn dan bij de dealer. ‘Even duur’ is het oordeel van elf procent.

Fitter weinig populair in Duitsland - Automobielmanagement.nl

Fitter weinig populair in Duitsland

Ruim de helft van de Duitse automobilisten (55 procent) heeft de jongste onderhoudsbeurt of reparatie van zijn voertuig laten uitvoeren door een werkplaats van de merkdealer; 27 procent door een onafhankelijk autobedrijf en drie procent door een fitter.

Vijf procent voerde de klus zelf uit of met bekenden, acht procent is er dit jaar nog niet aan toegekomen en twee procent valt in de categorie ‘overige’. Dat leert de peiling Trend-Tacho-Umfrage van het vakblad Kfz-Betrieb en KÜS, een organisatie van automotive experts.

Opvallend is de onverminderd hoge trouw aan de werkplaats: 89 procent van de ondervraagde automobilisten is de afgelopen twee jaar niet van autobedrijf gewisseld. De elf procent die dat wél deed, noemt de aanschaf van een nieuwe auto en hoogte van het werkplaatstarief als voornaamste reden. Ook de slechte situatie van het bedrijf was een vaak genoemde reden om te switchen. 

De kwaliteit van het onafhankelijke autobedrijf is volgens 66 procent van onze oosterburen even goed als die van de merkdealer. ‘Minder vakbekwaam’ is het oordeel van 21 procent, terwijl twaalf procent juist de rollen omdraait.  Het prijsimago van het vrije kanaal is stukken beter dan bij de dealer: 85 procent denkt hier (veel) gunstiger uit te zijn dan bij de dealer. ‘Even duur’ is het oordeel van elf procent.