In het Louwman Museum in Den Haag wees Holmqvist op de veranderde eisen van consumenten en overheden ten aanzien van automobiliteit. Het wagenpark moet groener en veiliger worden en dat dwingt de industrie tot verregaande reorganisatie en technische innovatie. Enorme verschuivingen in de technologiemix zijn het gevolg. Traditioneel ondervindt de aftermarket de gevolgen van deze veranderingen met enige vertraging, maar zij dient zich er wel op voor te bereiden.

Verder belichtte de voorman van de Clepa (European Association of Automotive Suppliers) de gestage verplaatsing van het centrum van de industrie: van de traditionele regio´s in Europa en Noord Amerika naar de BRIC landen, met name Azië. Verliezers en winnaars en de opkomst van nieuwe soorten ondernemingen met mondiale concurrentie zijn het gevolg. Volgens Holmqvist vereist dit een geïntegreerde langetermijnaanpak wat betreft wet- en regelgeving, met betere coördinatie tussen EU instituties en de lidstaten. Belangrijke stakeholders moeten hierbij worden betrokken, zoals momenteel gebeurt in het project CARS 21.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding