Onderdelen van sloopauto’s die verdwijnen in het illegale circuit worden vaak gebruikt om auto’s om te katten of schade- c.q. gestolen auto’s op te lappen. De verkoop loopt via internet. In het recente verleden werd de handel bemoeilijkt door professionalisering van de demontagebranche, inclusief certificering van de bedrijven. Desondanks bespeurt AVc-directeur Wesselink over 2011 weer een stijging, liet hij weten bij Stiba. "Op dit ogenblik schatten wij dat veertien procent van de gebruikte onderdelen weglekt naar de malafide handel."

Een belangrijke rol speelt volgens hem de illegale sloop door bedrijven en particulieren van gestolen en omgekatte auto’s, motoren, bromfietsen. "Onze schatting is dat jaarlijks twintig tot dertig procent van de voertuigen oneigenlijk in export wordt gemeld en in Nederland blijft. Da’s makkelijk, want de exportregels zijn vereenvoudigd, internet biedt een goed podium en de metaalprijzen zijn gestegen."

Volgens Wesselink stijgt vooral het aantal garagebedrijven die geen vergunning hebben om sloopauto’s en onderdelen te verkopen. "Garages demonteren auto’s voor onderdelen. Verder worden ze afgevoerd naar knipbedrijven, die voertuigen slopen zonder de materialen te scheiden. Omdat het makkelijker en dus goedkoper is dan scheiden."

In 2011 zijn 249.607 autowrakken afgemeld, ongeveer evenveel als in 2010, Opvallend is dat het marktaandeel van ARN met ruim vier procent afnam. Dat kwam onder meer door een toename van de sloop in eigen beheer (2010: ruim 7.500 voertuigen, 2011: ruim 10.000). "Gebleken is dat ook bedrijven gebruik maken van deze regeling, die uitsluitend bedoeld is voor particulieren", aldus Wesselink. Het gevolg: illegale demontage zonder de benodigde vergunningen.

Ook signaleert Stiba dat de export een rol speelt in de verkoop van sloopauto’s en -onderdelen. "De verkopers willen af van de verplichtingen, zodat ze ongecontroleerd kunnen slopen. In Nederland wordt officieel gesloopt maar in België geknipt, vanwege de kiloknallersprijs. Knippen is goedkoper dan de shredder omdat de shreddermachines duurder zijn."

Volgens cijfers van ARN is er een explosieve stijging van de export. De betreffende bedrijven brengen ruim 337 duizend auto’s de grens over, 35 procent meer dan in 2010. De gemiddelde leeftijd van de geëxporteerde auto’s groeide met zes maanden, naar 11,1 jaar. Een analyse van de gegevens wijst op een gunstige BPM-regeling voor jonge auto’s en een aantal oudere voertuigen. "Een zorgelijke ontwikkeling", verklaarde Aarnout van Duuren, operationeel manager bij ARN. "Deze lekstromen zorgen voor veel financiële schade en ongewenste belasting van het milieu. De voertuigen worden namelijk zonder enig toezicht van de bevoegde instanties gesloopt. Als ARN doen we er dan ook alles aan om dit tegen te gaan." (CJvB)