In Duitsland, Brembo’s grootse markt (+19,3 procent omzet) was de Italiaanse specialist succesvoller dan vorig jaar. Procentueel gezien deed het Verenigd Koninkrijk het echter nog beter (+35,5 procent omzet). In de gecombineerde regio Verenigde Staten/Canada/Mexico pluste Brembo 29,2 procent. Minder goed gingen de zaken op de thuismarkt: 5,6 procent minder omzet. Wereldwijd is Italië voor Brembo qua omvang de derde markt (16,3 procent van de totale verkoop).

De netto winst over H1 van 2012 ligt bijna 44 procent hoger (35,6 miljoen euro) dan in H1 van 2011. Het Ebitda (de brutowinst na aftrek van overheadkosten) pluste 9 procent, naar 88,4 miljoen euro. De investeringen die Brembo van januari t/m juni 2012 deed bedroegen samen 69 miljoen euro. De onderneming had eind juni 662 meer mensen in dienst dan de 6387 op 30 juni 2011.

Brembo-topman Alberto Bombassei toont zich een tevreden mens, kijkend naar de groei en winstgevendheid van zijn bedrijf. Ook de orders voor de tweede helft van 2012 zien er gezond uit. Tegelijk waarschuwt hij voor "de verdere ontwikkeling van de economische en financiële crisis en de invloed ervan op Zuid-Europa." In Italië, Frankrijk en Spanje staan de autoverkopen onder zware druk. Optimistisch daarentegen zijn de perspectieven voor Duitsland en de VS.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding