Het gaat om leveringen van BMW aan Saab cq Swedish Automobile in september 2010. Saab en BMW maakten toen een afspraak over de toelevering en ontwikkeling van viercilinder motoren voor de 9-3. Een groot deel van de componenten en onderdelen zou zijn besteld door Saab maar nooit betaald – in verband met geldproblemen en de faillissementsaanvraag in december 2010.

Lennart Stahl, de baas van Saab Automobile Parts AB, zegt de claim al eerder te hebben afgewezen. Hij vindt dat zijn bedrijf niet hoeft te betalen voor componenten die door Saab Automobile zijn besteld. "Saab Automobile Parts AB heeft geen bestellingen geplaatst bij BMW noch componenten of onderdelen ontvangen van BMW. Waarom zou een onderdelenbedrijf componenten bestellen voor een automodel dat helemaal niet in productie is?"

Aandelen Saab Automobile Parts AB zijn door Saab Automobile AB als onderpand gegeven voor staatsgaranties voor leningen bij de Europese Investeringsbank. Het Zweedse nationale schuldenkantoor, de autoriteit die garant stond voor de leningen bij de EIB, heeft verklaard dat het de verkregen aandelen in Saab Automobile Parts AB wil gaan verkopen om (een deel van) de schulden van Saab binnen te krijgen. Stahl: "Ik ben geen advocaat, maar ik denk dat het een beetje moeilijk zal worden het geld te claimen bij Saab Automobile Parts dat is overgenomen door het schuldenkantoor.  Als je Saab Parts kunt gaan vervolgen voor achterstallige betalingen van bestellingen die het niet heeft geplaatst, wat zal andere Saab-leveranciers dan weerhouden hetzelfde te doen? Ik denk niet dat er een zaak in zit. Het is spijtig voor BMW dat het in dezelfde schuit zit als andere leveranciers." (bron: SaabUnited)